مالیات پزشکان 1401

پزشکان و دندان پزشکان مانند سایر مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند اما بر اساس اینکه در مراکز درمانی استخدام هستند و یا مطب شخصی خودشان را دارند لازم است به پرداخت مالیات بر درآمد حقوق و یا مالیات بر مشاغل اقدام کنند.

 

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان:

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان مربوط به پزشکانی است که در مراکز درمانی استخدام هستند و طی قراردادی کارمند آن بخش به حساب می آیند.

طبق تبصره ماده 82 قانون مالیات های مستقیم درآمد حقوقی که فرد طی ماموریت خارج از کشور (از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و یا اشخاص مقیم ایران) از منابع ایرانی عاید شخص می شود نیز مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شود.

 

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکان:

مالیات بر درآمد مشاغل پزشکان بخشی از درآمدی است که پزشکان، دندان پزشکان، و سایر صاحبان فنون پزشکی با اشتغال در تخصص خود کسب می کنند.

مثلا پزشکی که دارای مطب شخصی است یا متخصص آزمایشگاهی که آزمایشگاهی را برپا کرده و یا داروسازی که داروخانه تاسیس کرده است. این افراد موظفند بخشی از درآمدی که از این طریق به دست می آورند را در قالب مالیات به دولت بپردازند. این نوع مالیات مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی است.

بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد

مالیات پزشکان 1401 چقدر است؟

بر اساس جز 1 بند (ح) تبصره 6 کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهاد های عمومی، نیروهای مسلح و شرکت های دولتی موظفند ده درصد از حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از از طرف بیمار پرداخت می شود به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

معافیت مالیاتی

بر اساس جز الحاقی 1تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور و مناطق صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف دو میلیارد و چهارصد میلیون ( 2.400.000.000) ریال معاف می باشند.

بیشتر بخوانید: مشاغل معاف از مالیات

 

سخن آخر

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.