مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد مالیاتی است که دولت بر افراد و اشخاص اعمال می کند که بسته به درآمد پرداخت کننده متفاوت است، که عموما مقدار مالیات بر درآمد برابر درصدی از درآمد قابل مالیات گیری است و نرخ آن با افزایش درآمد قابل مالیات گیری تغییر می کند. مالیاتی که دولت بر درآمد مالی حاصل شده به وسیله همه افراد و نهاد ها در حوزه قوانین حسابرسی اعمال می کند، مالیات بر درآمد گفته می شود. طبق قانون، کسب و کارها و اشخاص باید هرساله درآمد هایشان را گزارش کنند تا تعیین شود که آیا آن ها مشمول  پرداخت مالیات هستند یا خیر.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد

  • مالیات بر مشاغل

طبق قانون مالیات های مستقیم، به تمام کسانی که چه از طریق مشاغل آزاد و چه از طریق مشارکت های مدنی درآمد خود را به دست می آورند، مالیات بر درآمد مشاغل تعلق می گیرد. بنابراین مالیات بر درآمد مستقیمی که از درآمد صاحبان حرفه و مشاغل آزاد مانند کسبه، پزشکان، صاحبان کارگاه های تولیدی و دیگر مشاغل کسب می شود، در این دسته قرار می گیرد.

  • مالیات بر درآمد املاک

این مالیات به عنوان نوعی از مالیات بر درآمد به املاک و مستغلات تعلق می گیرد. مالیات بر درآمد املاک به سه دسته تقسیم می شود:

  • مالیات بر اجاره املاک
  • مالیات بر نقل و انتقال املاک
  • مالیات بر مستغلات خالی

به دلیل اهمیت کشاورزی در رونق اقتصادی کشور از مالیات بر درآمد معاف شده است. بنابراین بر اساس ماده 81 قانون مالیات های مستقیم درآمدی که از فعالیت های کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل، دامپروری، صیادی و ماهیگیری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات اشجار از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف شده اند.

  • مالیات بر درآمد حقوق

یکی از چالش برانگیزترین بخش های مالیات بر درآمد مربوط به مالیات بر درآمد حقوق افراد است که پیچ و خم های زیادی دارد.

  • مالیات بر درآمد حق الوکاله

از دیگر درآمدهایی که بر اساس قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات می شود، درآمد وکلای دادگستری است. در ماده 103 قانون مالیات های مستقیم به طور کامل این موضوع بررسی شده است و وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می کنند، موظف هستند در قراردادهای خود رقم حق الوکاله را قید کنند. میزان مالیات تعیین شده برای پرونده های وکلای دادگستری به نوع پرونده بستگی دارد یعنی برای پرونده هایی که موضوع مالی دارند و یا موضوع وکالت مالی نبوده و نیز پرونده هایی که حق الوکاله بسته به نظر دادگاه تعیین می شود، 5% مبلغ حق الوکاله به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود. گفتنی است در برخی موارد همچون پرونده هایی که در مراجع اختصاصی غیر قضایی انجام می شوند، نرخ مشخصی تعیین نشده است.

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیت بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد

به هر درآمد نقد و غیر نقدی که شخص حقیقی یا حقوقی با شرایط بلاعوض بودن، به صورت جایزه یا معاملات محاسباتی به دست آورد را درآمد اتفاقی می گویند. بر اساس ماده 120 قانون مالیات مستقیم به تمام این نوع از درآمد مالیات تعلق می گیرد و البته برای درآمد غیر نقدی لازم است به بهای روز تحقق درآمد تقویم شود.

مالیات بر حسب ارزش ریالی درآمد محاسبه می شود، بنابراین زمانی که درآمد شخص حقیقی یا حقوقی به صورت غیر نقدی باشد لازم است که میزان ارزش ریالی آن محاسبه شود تا نرخ مالیات برای آن درآمد به درستی برآورد شود. محاسبه ارزش ریالی درآمد غیرنقدی یعنی ارزشی منصفانه که در بازار می توان آن را معامله کرد. برای اینکه سازمان امور مالیات بتواند نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی را محاسبه کند، مؤدیان موظف هستند در هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را تا تاریخ مشخص شده تسلیم سازمان مالیاتی نماید.

نوع درآمد بر اساس حقیقی یا حقوقی  بودن شخص و منبع حصول آن متفاوت است، بنابراین مالیاتی که به آن تعلق می گیرد نیز متفاوت خواهد بود. در محاسبه مالیات بر درآمد لازم است با انواع آن و وظایف مؤدیان در برابر آن آشنا باشیم تا بتوانیم نوع درآمد خود را از دید مالیاتی تشخیص داده و برای پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025