انواع شرکت های تجاری

شرکت تجاری عبارت است از نوعی شرکت عقدی که به موجب قوانین تجاری و مالی برای انجام امور بازرگانی و بردن سود با سرمایه معین تشکیل می شود و باعث پیدایش شخصیت حقوقی در حقوق خصوصی می شود . انواع شرکت تجاری مطابق ماده 20 قانون تجارت عبارت است از : شرکت سهامی عام و خاص ، شرکت تضامنی ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت مختلط غیر سهامی ، شرکت مختلط سهامی ، شرکت نسبی ، شرکت تعاونی تولید و مصرف .
چند نوع شرکت در قانون تجارت تعریف گردیده است؟

سهامی خاص

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است (ماده ۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت)، شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود: نوع اول – شرکت هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند. این گونه شرکت ها شرکت سهامی عام نامیده می شوند.

نوع دوم – شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس منحصرا توسط مؤسسین تأمین گردیده است. این گونه شرکت ها شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 4 همان قانون).

سهامی خاص: چند نفر عضو میتواند داشته باسد؟

سهامی عام

هر چند شرکت سهامی عام به ظاهر وجوه اشتراک زیادی با شرکت سهامی خاص دارد، اما وجوه تمایز آن با شرکت سهامی خاص و تمایز بنیادین آن با سایر شرکت ها را باید مورد توجه قرار داد. این نوع شرکت از جهت حداقل سرمایه مورد نیاز، تعداد شرکاء، ساز و کار اداره شرکت و موارد دیگر ویژگی های منحصر به فردی دارد و اهمیت اقتصادی و اجتماعی آن هم بسیار بیشتر از سایر انواع شرکتها است.

اما، آنچه که در ارتباط با بحث ثبت شرکتهای سهامی عام مهم است، وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار در روند تشکیل، پذیره نویسی و تغییرات شرکت سهامی عام و نحوه تعامل اداره ثبت شرکت ها با آن سازمان است که بسیار مهم میباشد .


هر چند شرکت های سهامی عام از لحاظ کمی، در بین انواع شرکت رتبه های اول را ندارد، اما از لحاظ کیفی و تأثیر گذاری اقتصادی نقش نخست را دارند.

سهامی عام چند نفر عضو دارد؟

شرایط حضور

1. فاقد سوپیشینه

2. سن قانونی


شرایط حضور در شرکتهای سهامی خاص

شرکت نسبی

ماده ۱۸۳ قانون تجارت در بیان تعریف شرکت نسبی اشعار می دارد : ” شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته “.

شرکت تضامنی

شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء بر خلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث كان لم يكن خواهد بود (ماده ۱۱۹ قانون تجارت).

شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است» (ماده ۹۶ قانون تجارت).

شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

شرکت مختلط سهامی به شرکتی گفته می شود که دارای یک یا چند شریک ضامن و یک عده شرکاء سهامی می باشد و به همین جهت مختلط نامیده می شوند. مسئولیت شرکاء در این نوع شرکت با هم فرق داشته و متفاوت می باشد. شرکت های مختلط خود به دو قسمت سهامی و غیرسهامی تقسیم گردیده است

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی شرکتی است که برای مدت نامحدود به منظور رفع احتیاجات مشترک شرکاء و بهبود وضع مادی و اجتماعی آنان برای یک‌ یا چند منظور  تشکیل می‌شود

X


ارسال

درخواست سوال شما به درستی ارسال شد، ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد. سپاسگزارم!