ضرورت تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشاغل

مؤدیان در هر شغل و در هر صنف موظف هستند که میزان درآمد و سود هر دوره یک ساله خود را از طریق اظهارنامه ابراز کنند. طبق اطلاعات اظهارنامه در صورت اعلام سود عملکرد، به میزان 25% سود ابرازی مودی لازم است در زمان تکمیل اظهارنامه به عنوان مالیات عملکرد پرداخت کند.

البته قانون گذار در حال انجام اقداماتی در زمینه کاهش مالیات تولید کنندگان جهت افزایش تولید در کشور می باشند.

تعاریف مفاهیم:

اظهارنامه مالیاتی: ابراز عملکرد مالی یک ساله یک شرکت یا شخص است.

شخص حقیقی: شامل فردی که با نام و هویت خود فعالیت اقتصادی دارد.

شخص حقوقی: افرادی که در قالب یک شرکت در سازمان ثبت شرکتها دارای عنوان مشخصی بوده و در حال فعالیت

اقتصادی هستند.

مودی مالیاتی: هر شخصی که در حال فعالیت اقتصادی بوده و دارای پرونده مالیاتی است مودی مالیاتی شناخته میشود.

 

ضرروت تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشاغل

بیشتر بخوانید: چرا باید مالیات بدهیم؟

پس از تکمیل اظهارنامه و ظرف مدت مشخص شده در قانون مالیات های مستقیم، واحدهای رسیدگی سازمان دارایی با بررسی اطلاعات اظهار شده و مدارک ارائه شده، مالیات یک واحد صنفی را محاسبه و متناسب با وضعیت مدارک برگ تشخیص مالیات را صادر می کنند. در صورتی که مودی نسبت به برگ تشخصیص صادره اعتراضی نداشته باشد، ترتیب پرداخت مالیات به صورت نقد و اقساط مشخص میگردد.

اما در صورت اعتراض مودی لازم است مراحل اعتراض از کمیسیون های حل اختلاف، تجدید نظر، شورای عالی مالیاتی و در نهایت دیوان عدالت اداری مطابق ظرفیت های پیش بینی شده در قانون مالیات های مستقیم پیگیری نماید.

ذکر این نکته ضروری می باشد افرادی که شامل معافیت های پیش بینی شده در قانون مالیات های مستقیم هستند و یا واحد صنفی آن ها تعطیل و فاقد فعالیت می باشند  نیز لازم است اظهار نامه خود را متناسب با وضعیت فعالیت سال مالی مربوط تکمیل نمایند. بدیهی است عدم انجام امور فوق منجر به محرومیت استفاده از معافیت های قانونی  و صدور برگ تشخیص علی الراس برای سایر افراد میشود .

بیشتر بخوانید:مشاغل معاف از مالیات

ضرورت تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشاغل

در گذشته بودند افرادی که علی رغم داشتن فعالیت اقتصادی از ابراز اطلاعات به اداره مالیات امتناع کرده و مالیاتی پرداخت نمی کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بروز رسانی قانون مالیات های مستقیم و همچنین بخشنامه های مربوط به مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم در کنار اقداماتی که دولت با بررسی حساب های بانکی و در اختیار داشتن اطلاعات کامل گردش حساب در جهت مبارزه با پولشویی، فساد و فرار مالیاتی انجام می دهد، افراد در صورت عدم تکمیل اظهارنامه مشمول جرائم سنگین خواهند شد.

همچنین تراکنش های سنگین هر حساب در صورت لزوم از طرف کارگروه های مشخص شده در قانون مبارزه با پولشویی مورد بررسی قرار خواهد گرفت .  پس شایسته است که هر واحد تجاری خود به ارائه اظهارنامه بپردازد تا مشمول جرائم احتمالی نگردد.

از دیگر دلایلی که مؤدیان ، ترغیب به ارائه اظهارنامه می شوند مربوط به صاحبان املاک و مستأجرین است. یکی از مدارک اساسی که صاحبان املاک برای عودت پول مستاجر درخواست می کنند تسویه حساب مالیاتی است که مربوط به اظهارنامه است زیرا در صورت عدم ارائه اظهارنامه و یا پرداخت مالیات، سازمان مالیاتی در زمان فروش ملک به تشخیص خود و متناسب با صنفی که در آنجا مشغول به کار بوده مالیاتی را مشخص می کند و آن واحد صنفی علی الرأس خواهد شد.

مورد دیگر اینکه ارائه اظهار نامه و پرداخت مالیات امکان استفاده از وام و تسهیلات کم بهره از بانک ها را نیز فراهم می کند.

و در آخر شفافیت مالی، دغدغه مندی صاحبان سهام و ذینفعان را کاهش داده تا با خاطری آسوده در اندیشه افزایش سود و منفعت بیشتر واحد صنفی خود قدم بگذارند.

بیشتر بخوانید: تکمیل اظهارنامه مالیات اشخاص حقیقی

خدمات چرتکه پلاس

 

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.