چرا باید مالیات بدهیم

چرا باید مالیات بدهیم؟

ممکن است این سوال بسیاری از افرادی باشد که صاحبان مشاغل هستند و این روزها دغدغه بسیاری از اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخت مالیات می باشد و حتی افرادی هم هستند که از پرداخت آن امتناع می کنند. در اکثر کشورها یکی از اصلی ترین و منطقی ترین شیوه های تامین بودجه و هزینه های دولت دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد که در بسیاری از کشورها این امر رایج است و در ایران هم سازمان امور مالیاتی در این زمینه فعالیت می کند.

اصولا در ایران هر فردی که از درآمد کافی برخوردار باشد، باید بخش از آن را به عنوان مالیات و در قالب اظهارنامه مالیاتی به دولت پرداخت کنند و افرادی هم که شامل این قانون می شوند در صورت عدم انجام این کار به صورت قانونی با آن ها برخورد می شود. میزان دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت یکسان نیست و میزان مالیات دریافتی به میزان درآمد اشخاص بستگی دارد و حتی برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی معاف از مالیات هستند که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم.

اما سوال دیگری که در این مورد پیش می آید این است که بسیاری از اشخاص بر این باور هستند که کشور ایران با این که منابع طبیعی بسیاری مانند نفت و گاز را در اختیار دارد، چرا باید مالیات بدهیم و می توان از همین منابع درآمدهای دولت را تامین کرد که این باور نادرست است و دریافت مالیات به منظور کاهش اختلاف طبقاتی و تامین خدمات و نیازهای عمومی مردم در جامعه هم می باشد و دولت برای انجام کارهای زیر ساختی به بودجه های مختلفی نیاز دارد که بخش از این بودجه ها توسط مالیافت دریافت شده از اشخاص تامین می شود.

هدف از دریافت مالیات

چرا باید مالیات بدهیم

کنترل تورم جامعه: دولت با بالا بردن مالیات بر مصرف، تقاضا را در جامعه کنترل می کند و در حالت رکود هم با کم کردن میزان مالیات دریافتی از مردم و دادن یارانه، مردم را به خرید بیشتر و رشد و رونق اقتصادی در جامعه ترغیب می کند.

تامین هزینه ها و مخارج عمومی دولت برای رفع نیازهای اساسی و عمومی جامعه

کنترل واردات و صادرات: دولت با افزایش مالیات بر کالاهای وارداتی، مردم را به خرید کالاهای داخلی تشویص می کند و این باعث حمایت از تولیدات داخلی می شود.

تقسیم عادلانه ثروت و درآمد در جامعه: دولت با گرفتن مالیات از اقشار پر درآمد جامعه و مصرف آن برای خمایت از اقشار کم درآمد، باعث توزیع عادلانه ثروت در جامعه می شود.

اشخاص مشمول مالیات

چرا باید مالیات بدهیم

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از درآمد کافی برخوردار هستند باید هر ساله مالیات خود را بپردازند.

  • اشخاص حقیقی ایرانی که ایران و در خارج از ایران دارای فعالیت های اقتصادی می باشند.
  • اشخاص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران که در داخل ایران دارای کسب و کار هستند.
  • اشخاص حقوقی ایرانی که فعالیت های اقتصادی در داخل ایران و خارج از ایران دارند.

بیشتر بخوانید: دادرسی مالیاتی چیست

گروه های معاف از مالیات

  • وزارت خانه ها و موسسات دولتی که بودجه آن ها از طریف دولت تامین می شود.
  • سازمان ها و نهادهای دولتی
  • شهرداری ها

چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.