مشاغل معاف از مالیات

یکی از مناسب ترین و بهترین روش های درآمدی برای دولت ها مالیات می باشد که نقش بسیار زیادی در شکوفایی اقتصادی دارد. اغلب مشاغل و اصناف موظف به پرداخت مالیات هستند اما بسیاری از مشاغل وجود دارند که تعیین مالیات بر روی آن ها می تواند باعث کندی رویه کاری آن ها و یا جلوگیری از پیشرفت آنان شود که به آن ها مشاغل معاف از مالیات گویند. این در حالی است که  بسیاری از مشاغل وجود دارد که تأثیر بسیار مهمی بر روی پیشرفت نهایی جامعه دارند و از این رو بر اساس قانون هیچ مالیاتی بر روی آن وضع نمی شود و این موضوع هم به سبب تشویق مردم به حضور در این مشاغل است. یعنی این مشاغل معاف از مالیات هستند.

می توان گفت که وظیفه قانون گذار این است که ترکیب مناسبی را در میان جامعه ایجاد نماید و به وسیله قانون گذاری دقیق، عدالت را در زمینه آن ها اجرا نماید. در این جا به مشاغل معاف از مالیات می پردازیم و آن ها را توضیح می دهیم. البته ممکن است که این مشاغل با توجه به تغییر قانون گذارها و البته تغییراتی که ممکن است در رویه اقتصاد کشور بوجود بیاید، عوض شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

دسته های مشاغل معاف از مالیات

مشاغل معاف از مالیات

مشاغل معاف از مالیات با توجه به نوع قانون و همچنین خدماتی که در جامعه ارائه داده می شود متفاوت است. در زیر به چهار گروه از مشاغل معاف از مالیات می پردازیم که اکثر این گروه ها در بخش های فرهنگی و علمی مشغول به کار هستند:

  • انتشاراتی ها: یکی از مهم ترین شاخه های فرهنگی در هر جامعه ای اصناف مرتبط با انتشارات کتاب و بخش های مربوط به آن است. به همین دلیل دولت ها به منظور حمایت از آن ها، این اصناف را از مالیات معاف می کنند و این دسته جزء مشاغل معاف از مالیات محسوب می شود و یا ممکن است به آن ها تخفیف مالیاتی داده شود.
  • مشاغل فعال فرهنگی: از دیگر بخش های دارای اهمیت فراوان که جزء مشاغل معاف از مالیات محسوب می شود، مشاغل فعال فرهنگی است که وجود اهمیت در این بخش باعث شده است که قانون گذاران، فعالان این حوزه را از مالیات معاف کنند. پس در نتیجه کلیه فعالیت های هنری شامل بخش مشاغل معاف از مالیات می باشند.
  • مشاغل مطبوعاتی: این مشاغل هم جزء مشاغل با اهمیت در جامعه می باشند که شامل مشاغل معاف از مالیات هستند که نقش زیادی در افزایش آگاهی مرد دارند که با توجه به این اهمیت بسیار بالا ، قانون گذاران مرتبط با این حوزه را از پرداخت مالیات معاف کردند. از جمله مشاغلی که در این حوزه از پرداخت مالیات معاف هستند می توان به خبرگزاری ها، عکاسی تفسیر اخبار، اطلاع رسانی مکتوب و الکترونیکی، تولید و پردازش اخبار و اطلاعات بیان کرد.
  • مشاغل هنری: از پر طرفدارترین و همچنین متنوع ترین در شاخه های شغلی، مشاغل هنری می باشد که برای قانون گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد. مشاغل هنری در افزایش سطح فرهنگی جامعه اهمیت فراوانی دارند و به همین جهت جزء مشاغل معاف از مالیات محسوب می شوند. به طور کلی مشاغل مرتبط با این حوزه بسیار متنوع هستند که قانون گذاران تلاش کردند که بشتر آن ها را از پرداخت مالیات معاف کنند. عموما شغل های مرتبط در این حوزه در چهار بخش هنر های تجسمی، تئاتر و نمایش صحنه ای، فعالان حوزه تولید، توزیع، نمایش های صحنه ای و تولیدات صوتی و تصویری قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ثروت