مالیات بر ثروت

مالیات بر ثروت مالیاتی است که بر پایه منابع دارایی یعنی منابع  مالیاتی آن دارایی یا ثروت دارنده ملک است. یعنی به آن چیزی که دارنده آن را به دست آورده و انباشته است، یا به ارث رسیده تعلق می گیرد. مالیات بر ثروت اصولا برای تعادل ثروت به کار گرفته می شود.

در بیشتر کشورها مالیات بر ثروت، تحت عنوان استفاده از دارایی، مالکیت دارایی و انتقالات دارایی بیان می شود. در این حالت مالیات های مختلفی با هدف های متفاوتی وضع خواهند شد که بر اساس طبقه بندی بین المللی، مالیات بر ارث شامل مالیات مکرر بر دارایی غیر منقول که به صورت ناخالص بدهی بر مالک یا مستاجر وضع می شود، مالیات مکرر بر خالص ثروت، مالیات بر املاک، ارث و هدایا، مالیات بر معاملات مالی و سرمایه ای که شامل انتقال چک و اوراق بهادار یا فروش دارایی غیر منقول و سایر مالیات های مکرر یا تمرکز بر دارایی می باشد..

در واقع مالیات بر ثروت مالیاتی است که بر خالص ثروت و معمولا در فاصله های زمانی یک ساله بر خالص دارایی افراد، وضع می شوند. در بعضی کشور ها مثل نروژ شرکت های نیز این مالیات را می پردازند. به مالیات بر ثروت مالیات بر دارایی نیز گفته می شود. در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر ثروت در ایران

مالیات بر ثروت

همانطور که گفته شد مالیات بر ثروت بر ارزش کل دارایی های شخصی مانند وجه نقد، سپرده های بانکی، املاک و مستغلات، دارایی در بیمه و برنامه های بازنشستگی، اوراق بهادار مالی و موارد مشایه دیگر دلالت دارد. به طور کلی در مالیات بر ثروت، بدهی ها و وام ها از ثروت فرد کسر خواهد شد پس در نتیجه گاهی به آن مالیات بر دارایی خالص نیز گفته می شود. این در حالی است که در ایران به دلیل این که قانون کاملی وجود ندارد، فقط همان موارد محدود شامل مالیات بر ثروت خواهند شد.

در ایران میزان درآمد حاصل از این مالیات، کمتر از استانداردهای جهانی است. سهم متوسط مالیات بر ثروت از مالیات های مستقیم در دوره 84 تا 96 بالغ بر 5.7 درصد است که سهم متوسط این منبع مالیاتی از کل درآمد های مالیاتی در این دوره زمانی در حدور 3.6  درصد بوده است. در واقع مالیات بر ثروت در مقایسه با سایر مالیات ها که در حوزه مالیات های مستقیم هستند، سهم کمتری از کل درآمد های مالیاتی را تشکیل می دهند که این امر باعث بی توجهی سیاست گذاران به ثروت افراد برای کاهش نابرابری در جامعه می شود.

همانطور که گفته شد مالیات بر ثروت در ایران به صورت ناقص انجام می شود که همین امر باعث می شود که درآمد حاصل از این پایه مالیاتی کمتر از حد انتظار می شود که بر اثر بی توجهی سیاست گذاران به ثروت افراد برای کاهش نابراری در جامعه اتفاق می افتد.

بر طبق گزارش ارائه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس، این مالیات در لایحه بودجه سال 99، فقط سهم چهار درصدی از کل مالیات ها که شامل کالیات بر کالا و خدمات، مالیات بر شرکت ها، مالیات بر واردات و مالیات بر درآمد است، دارد . این در حالی است که این عدد با احتساب رشد بالای مالیات بر ثروت در لایجه جدید به دست آمده است. در همین لایحه میزان مالیات بر ثروت به میزان 68 درصد و مالیات بر واردات منفی 38 درصد تغییر کرده است. گفتنی است که در چهارچوب مصوبات بودجه سال 99 اقداماتی جهت وضع این نوع مالیات صورت گرفته است که می تواند قدم بسیار مهمی برای ایجاد بسترهای لازم برای رسیدن به وضع قوانین کامل تری برای مالیات بر ثروت باشد.

بیشتر بخوانید: مالیات بر مسکن