با توجه ضرورت شناخت دقیق جزییات لیست مشاغل معاف از مالیات عملکرد و ارزش افزوده برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی ، گروه مالیاتی شرکت چرتکه پلاس با بررسی آخرین بخشنامه و قوانین موجود جزییات تعدادی از مشاغل معاف از مالیات عملکرد و ارزش افزوده سالانه را جهت اطلاع شما مخاطبین عزیز به شرح ذیل اعلام میدارد.

لازم به توضیح است لیست مشاغل معاف از مالیات عملکرد هر ساله در زمان ارایه لایحه بودجه کشوری از طرف دولت به مجلس پیشنهاد می شود . لذا اطلاع دقیق از جزییات لایحه بودجه برای مخاطبین علاقه مند ضروری به نظر میرسد.

نمونه های زیر طبق آخرین بخشنامه های موجود میباشد.

مشاغل معاف از مالیات عملکرد

تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی که از وزارت ارشاد پروانه دارند هر سال از پرداخت 50 درصد مالیات خود معاف هستند.

شرکت های تعاونی روستایی، کارگری، عشایری، کشاورزی، صیادان، دانش آموزان و دانشجویان به همراه اتحادیه های خود جزء مشاغل معاف از مالیات به حساب می آیند.

درآمد موسساتی که مسئولیت نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی را برعهده دارند معاف از مالیات هستند.

همچنین مراکز نگه داری از سالمندان، کارگاه های حرفه آموزی و ایجاد شغل برای مصدومان نخاعی و معلولان حرکتی و زنان و دختران خود سرپرست نیز از مشاغل بدون مالیات به حساب می آیند.

درآمد باشگاه های ورزشی و موسساتی که از وزارت ورزش و جوانان مجوز دارند نیز معاف از مالیات هستند. البته قانون گذار در این زمینه سخت گیری های خاصی جهت جلوگیری از فرارمالیاتی پیش بینی نموده است.

درآمد مدارس غیرانتفاعی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و آموزشگاه های فنی و حرفه ای که دارای مجوز از سازمان آموزش و فنی حرفه ای هستند بر طبق ماده 134 قانون مالیات، از مشاغل معاف از مالیات به حساب می آیند.

بر طبق همین ماده از قانون مالیات دانشگاه و مراکز عالی که غیرانتفاعی هستند هم چنین مهد کودک هایی که در مناطق توسعه یافته نیستند نیز معاف از مالیات هستند.

بر اساس قانون مالیات مستقیم دفاتر زیارتی و گردشگری که از مراجع قانونی ذی ربط دارای مجوز هستند درآمد مربوط به جذب گردشگر خارجی یا اعزام زائرین به مکان های زیارتی جزء در آمد معاف از مالیات می باشد.

مشاغل مطبوعاتی و فعالیت های انتشاراتی که از ورازت ارشاد و یا سازمان های ذی ربط دارای مجوز باشند و فعالیت های فرهنگی که با همین مجوز انجام می وشد نیز معاف از مالیات هستند.

درآمد حاصله از صادرات خدمات و کالای غیر نفتی و محصولات کشاورزی بصورت صد در صد معاف از مالیات هستند.

سازمان ها و موسساتی که به شهرداری وابسته هستند و برای انجام وظایف خدماتی و شهرداری تشکیل شده اند و صد در صد سرمایه ان ها متعلق به شهرداری است نیز معاف از مالیات هستند.

سخن آخر

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

 

مشاغل معاف از مالیات ارزش افزوده

مطابق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ارائه خدمات و یا تولید و واردات صاحبان مشاغلی که در امور زیر مشغول به کار هستند معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.

  • مشاغل مربوط به محصولات فرآوری نشده کشاورزی معاف از مالیات ازرش افزوده هستند.
  • مشاغل مربوط به دام زنده، طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان نیز معاف از مالیات ارزش افزوده اند.
  • مشاغل مربوط به خوراک دام و طیور از مشاغل معاف از مالیات ارزش اقزوده هستند.
  • فروشندگان مرغ و ماهی، گوشت گاو و گوسفند نیز معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.
  • مشاغل مربوط به تولید مواد غذایی مانند آرد خبازی، نان، قند، شکر، برنج ، حبوبات، سویا، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار همگی معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.
  • نانوایان، میوه فروشان، سبزی فروشان و میادین میوه و تره بار از مالیات ارزش افزوده معاف هستند.
  • مشاغل مربوط به چاپ کتاب، مطبوعات، تحریر و ..نیز معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.
  • مشاغل مربوط به تجهیزات و لوازم پزشکی و دندانپزشکی از مشاغل معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.
  • فروشندگان فرش دستبافت نیز معاف ازمالیات ارزش افزوده هستند.