مالیات خودروهای لوکس

 

مالیات خودروهای لوکس

بسیاری از مردم به صورت سالیانه بخشی از درآمد و سرمایه خود را صرف خرید خودرو می کنند و برخی از خودروها قیمت بسیار بالایی دارند و در ایران قانون مالیات به گونه است که هر شخصی که از درآمد کافی برخوردار باشد، شامل قانون مالیات می شود اما مالیات فقط مختص اشخاص نمی باشد.

دولت در سال گذشته تصمیم گرفت جزئیاتی را در بودجه سنواتی بگنجاند تا مالیات تازه ای از خودروهای لوکس دریافت کند.

یکی از همین تعرفه‌های جدید، اعمال مالیات بر خودروهای لوکس است که از یک سال گذشته در کنار دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت بیشتر از آنکه به فکر کنترل دارایی مالکان باشد، به دنبال جبران کسری بودجه خود در ماه‌های آخر فعالیت است.

نرخ مالیات خودروهای لوکس

بر اساس آیین‌نامه مالیات سالانه خودروهای لوکس (اعم از سواری یا وانت دو کابین)، میزان مالیات آنها در سال ۱۴۰۱ همانند سال گذشته بوده و تغییر نکرده است.

  • در گذشته اگر مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دوکابین اشخاص (خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل خود) بیش از یک میلیارد تومان بود، مشمول مالیات خودرو لوکس می‌شدند. اما:
  • دیگر مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات نیست.
  • افرادی که دارای چندین خودرو هستند، در صورتی که قیمت هر دستگاه خودرو آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو نخواهند شد.
  • اگر قیمت روز خودرویی در بازار بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات آن پرداخته شود.
  • سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با توجه به قیمت روز خودرو و تاریخ ساخت و واردات آن، مالیات خودروها را محاسبه کند.
  • مهلت پرداخت مالیات تعیین‌شده حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۱ است.
  • در صورت عدم پرداخت مالیات، معامله آن‌ها ممنوع است.
  • مالیات سالانه خودروهای لوکس، به ازای هر دستگاه خودرو و جداگانه محاسبه می‌شود.

مالیات خودروهای لوکس 1401

بیشتر بخوانید : مالیاتی که مردم می دهند کجا خرج می شود؟

 

نکاتی درباره مالیات خودروهای لوکس

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، درباره تغییر روند اخذ مالیات خودرو گفت:

  • دیگر مجموع ارزش خودروهای یک شخص مبنای اخذ مالیات نیست.افرادی که دارای چندین خودرو هستند، در صورتی که قیمت هر دستگاه خودرو آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودرو نخواهند شد. اگر قیمت روز خودرویی در بازار بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات آن پرداخته شود.
  • این اقدام باعث کاهش پرونده‌های مالیاتی از ۱۷۰ هزار پرونده به ۷۷ هزار پرونده شده است.
  • تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان بابت مالیات خودروها دریافت شده است.

 

چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

بازرگانی