مالیات بر حق تمبر

مالیات بر حق تمبر در دسته مالیات های مستقیم قرار دارد که در قانون مالیات های مستقیم از ماده 44 تا ماده 51 به موضوع مالیات بر حق تمبر پرداحته است. بر اساس قانون 44 مالیات های مستقیم، به ازای هر برگ چک 200 ریال بابت حق تمبر از بانک گرفته می شود و بر اساس همین ماده برای اسنادی مثل سفته نیز مبلغ نیم در هزار دریافت می شود. بر اساس قانون 46 مالیات های مستقیم، از تمام اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر و یا معامله و مورد استفاده قرار می گیرد (به جز اوراق مذکور در موارد 45 و 48 قانون مالیات های مستقیم) و اسناد کشف از حقوق مالکیت نسبت به مال التجاره از جمله بارنامه دریایی و هوایی و همین طور اوراق بیمه مال التجاره، پنج هزار ریال و بازنامه زمینی و صورت وضعیت مسافری یک هزار ریال حق تمبر دریافت خواهد شد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر حق تمبر بر چه کسانی و در چه دسته هایی تعلق می گیرد؟

مالیات بر حق تمبر

در اینجا به بخش هایی از اسناد و مدارک و دسته های مختلفی که مشمول مالیات بر حق تمبر هستند می پردازیم و آن ها را نام میبریم. بر اساس تبصره قانون 46 مالیات های مستقیم از اوراق و مدارک زیر جهت مالیات بر حق تمبر باید حق تمبر اخذ شود:

  • از کارت معافیت هر یک از مشمولان که به هر دلیلی از خدمت وظیفه معاف می شوند برای صادر شدن کارت معافیت مبلغ دو هزار ریال بابت حق تمبر باید بپردازند.
  • از هر نوع گواهی نامه رانندگی بین المللی مبلغ پنجاه هزار ریال بابت حق تمبر باید گرفته شود.
  • به ازای هر سال مدت اعتبار گواهینامه رانندگی انواع خودرو باید مبلغ یک هزار ریال بابت حق تمبر اخذ شود.
  • از پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ بیست هزار ریال بابت حق تمبر گرفته می شود.
  • از پرونده مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیرا پزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبالغ یکصد هزار ریال بابت حق تمبر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر حق تمبر

طبق ماده 47 قانون مالیات های مستقیم، از تمامی قرارداد ها و اسنادی که بین بانک ها و مشتریان رد و بدل می شود و در صورت ثبت نشدن در دفتر رسمی مبلغ ده هزار ریال بابت حق تمبر گرفته می شود؛ یعنی بر طبق این قانون اسناد و مدارک زیر باید مالیات بر حق تمبر را پرداخت کنند:

  • قرارداهای مربوط به وام و یا دادن تسهیلات مختلف از هر نوعی
  • برگ مربوط به قبول شرایط عمومی حساب های جاری
  • فرم ها و برگ های مربوط به تعهدآوری که بانک در زمان های مختف آن ها را به مشتریان با امضای آن ها می دهند.
  • انواع قراردادهای سپرده های سرمایه گذاری
  • وکالت نامه های بانکی که طبق آن ها افراد حق امضای خود را به شخص دیگری واگذار می کنند.
  • دیگر قراردادهایی که بین بانک ها و مشتریان بسته می شود و تعهدات و مسئولیت هایی برای دو طرف به همراه دارد.

بر اساس تبصره قانون 48 قانون مالیات های مستقیم، بعد از ثبت شرکت ها، مالیات بر حق تمبر به این صورت است:

حق تمبر سهام و سهم الشرکه شرکت ها باید در مدت دو ماه از ثبت قانونی و رسمی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها به صورت ابطال تمبر پرداخت شود و مالیات بر حق تمبر به این صورت پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده بودند، تا میزانی که مالیات بر حق تمبر آن ها پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نمی شوند.