مالیات بر خانه های خالی

قوانین و مقررات مالیات بر خانه های خالی جزء مباحثی است که در آن بسیار چالش و نظرهای مختلفی وجود دارد و سال ها است که از طرف کارشناسان مورد بررسی و گفتگو قرار می گیرد. مالیات بر خانه های خالی به این معنا است که دولت برای خانه هایی که مالکانشان، نه می فروشند و نه اجاره می دهند، مالیاتی به آن ها اختصاص داده است که مالیات بر خانه های خالی نام دارد. این در حالی است که اگر مالک، ملک خود را اجاره بدهد مالیاتش نسبت به مالیات بر خانه های خالی کمتر می شود.

هدف قانون مالیات بر خانه های خالی، کاهش قیمت اجاره و افزایش عرضه و ارائه مسکن می باشد که در سال 99 به تصویب رسید. بر طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، کلیه مالکان واحد های مسکونی و مستاجران باید اطلاعات مسکونی و املاکی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. تعیین تعداد دقیق تعداد خانه های خالی موجود کشور و برنامه ریزی برای ساخت و احداث مسکن و همچنین عرضه مناسب آن ها، هدف این  کار می باشد.

اظهارنامه مالیاتی

نکات مهم درباره مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی

در ابتدا باید این نکته را عنوان کرد که مالیات بر خانه های خالی جزء دسته مالیات های مستقیم می باشد و  بر اساس ماده 54 قانون مالیات های مستقیم، شرایطی برای این که ملکی مشمول مالیات بر خانه های خالی شود، وضع شد که در این جا آن ها را نام می بریم:

  • واحدی به آن مالیات بر خانه های خالی تعلق می گیرد که مسکونی باشد، پس واحد های تجاری و اداری مشمول این مالیات نمی شوند.
  • واحد مسکونی در شهر بالای یکصد هزار نفر جمعیت باشد. نکته ای که وجود دارد این است که واحد های مسکونی که در شهر های زیر یکصد هزار نفر و در روستاها هستند و مالک و بهره بردار آن ها هر یک به طور جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت نرسیده باشند؛ در حکم خانه خالی تلقی می شوند و صرفا مشمول جریمه ای معادل بیست درصد مالیات سال اول که معادل 6 برابر اجاره ماهیانه است، موضوع قانون مالیات بر خانه های خالی خواهد شد و در نتیجه واحد های مسکونی واقع در شهر های زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاها در کشور باید مشخصات املاک را در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت برسانند.
  • واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از 120 روز ساکن و یا کاربر نداشته باشد.
  • واحد مسکونی توسط سامانه املاک کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

از مورد هایی که سبب شده قانون مالیات بر خانه های خالی دچار مشکل شود، کم بودن مبلغ مالیات است اما بر اساس گفته های کارشناسان و صاحب نظران، اولین مالیات بر خانه های خالی از مرداد ماه سال 1400 دریافت خواهد شد و نحوه محاسبه آن به این صورت می باشد که میزان مالیات بر خانه های خالی به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مالیات بر تراکنش های بانکی

 معافیت در مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی

در سال های قبل، خانه های کمتر از 150 متر در تهران و کمتر از 100 متر در شهرستان معاف از مالیات بر خانه های خالی بودند اما در قانون جدید این تبصره برداشته شده است. در واقع اگر فردی خانه خالی داشته باشد و آن را نتواند اجاره دهد، باید آن را در سامانه املاک و اسکان به ثبت برساند که پس از ثبت در سامانه ثبت خانه های خالی، دو مشتری به آن معرفی می شود؛ اگر مالک با این دو مشتری در اجاره خانه خالی خود به توافق نرسد، مشمول مالیات خواهد شد. نکته مهمی که در معافیت مالیات بر خانه های خالی وجود دارد این است که اگر شخصی در شهر دیگر یک خانه خالی به عنوان اقامتگاه داشته باشد و گاهی اوقات به آن جا برود، معاف از این مالیات خواهد بود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.