مالیات بر حقوق

یکی از قابل لمس ترین و متداول ترین مالیات ها، مالیاتی است که از حقوق افراد گرقته می شود که قشر بسیار زیادی را در بر می گیرد و خیلی از افراد و کارکنان کشور شامل آن شده اند و  با آن برخورد داشته اند که به آن مالیات بر حقوق گفته می شود. حال می خواهیم بدانیم که این میزان مالیات برای کارکنان و افراد مختلف چقدر است و چگونه محاسبه می شود. یکی از موارد قابل بحث و تفسیر که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در بین کارفرما و کارکنان مالیات بر حقوق و دستمزد است که به اختصار مالیات بر حقوق نامیده می شود.

مالیات بر حقوق و دستمزد جزء دسته مالیات های مستقیم است و به این صورت است که مستقیم از حقوق اشخاص کسر می شود؛ همچنین مالیات بر حقوق از نوع تکلیفی بوده و به این معنا است که به وسیله خود کارکنان پرداخت نمی شود و توسط یک نفر واسطه مثل کارفرما از حقوق فرد کسر می شود و به سازمان مالیاتی ارائه داده می شود. مالیات بر حقوق و پرداخت آن یکی از اهداف مالیاتی است که نتیجه آن توزیع عادلانه و منصفانه درآمد می باشد. مالیات بر حقوق از بخش های مالیات بر درآمد است که با نسبت خاصی از درآمد شخص تعیین می شود.

اظهارنامه مالیاتی

اهداف و بررسی مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق

بر اساس قانون مالیات های مستقیم ماده 82، درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخصی دیگر، حال چه حقیقی باشد چه حقوقی در قبال ارائه کار و نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تسهیل می کند، مشمول مالیات بر حقوق می شود.

در واقع کلیه افرادی که مشغول به کار هستند  و از شغل خود و کاری که انجام می دهند، حقوق و دستمزدی دریافت می کنند، باید مالیات بر حقوق را پرداخت کنند و بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات بر حقوق به سازمان مالیاتی ارائه دهند. در واقع می توان گفت که هرکسی که حقوق بگیر است و دارای بیمه تامین اجتماعی می باشد، بر اساس میزان حقوق هر فرد مقدار مالیات آن معین می شود. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که میزان مالیات بر حقوق طبق بودجه هر سال متفاوت است و قانون بودجه است که میزان و معافیت این مالیات را تغییر می دهد. به همین دلیل است که نمی توان به طور دقیق چگونگی محاسبه میزان مالیات بر حقوق و دستمزد را تفسیر کرد و هر سال نسبت به سال دیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

معافیت مالیاتی مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق

همانطور که گفته شد، میزان مالیات در هر سال متفاوت است و به همین دلیل میزان معافیت مالیاتی نیز در هر سال متفاوت است و بستگی به بودجه همان سال دارد و به این صورت است که میزان معینی از دستمزد را تعیین و اعلام می کنند و افرادی که حقوق آن ها از میزان تعیین شده کمتر باشد، ملزم به پرداخت مالیات بر حقوق نیستند و به اصطلاح معاف از مالیات هستند.

در اینجا تعدادی از شغل هایی که از پرداخت مالیات معاف هستند را نام می بریم:

درآمدهای حاصل از ماموریت سیاسی خارجی در ایران، درآمد های حاصل از ماموریت های کنسولی خارجی در ایران، درآمد کارمندان موسسات فرهنگی دولت های خارجی در ایران، درآمد های کارشناس خارجی که با موافقت دولت ایران به ایران اعزام شده اند، حق مسکن در محل کارخانه برای کارگران، وجوه حاصل از بیمه برای خسارت بدنی ایجاد شده است، مزایای غیر نفدی دریافتی کارکنان نیروهای مسلح، هزینه سفر و فوق العاده ماموریت شغلی، هزینه درمان که کارفرما به کارگر پرداخت می کند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.