مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

امروزه شیوه های مالیاتی در کشورهای مختلف و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تفاوت های بسیاری دارد که کشورهای پیشرفته سهم زیادی از تولید ملی خود را از مالیات نسبت به کشور های در حال توسعه دریافت می کنند و این در حالی است که کشورهای در حال توسعه بیشتر به مالیات بر مصرف و مالیات تجارت اتکا دارند. بر اساس قانون و مقررات عوارض مستقیم، تمامی کارخانه هایی که در ایران هستند و ثبت شده اند وظیفه پرداخت عوارض خود را دارند که عدم توجه به مقررات و قوانین عوارضی سبب خسارت های زیادی برای کارخانه می شود.

علاوه بر این، خسارت های عوارضی سنگین برای این کارخانه ها در قانون، انحصارهای زیادی در نظر گرفته شده است. در مورد مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور می توان این توضیح را داد که کارخانه ها و شرکت های بین المللی که در ایران به ثبت رسیده اند و شاخه خارجی دارند، همانند تمام شرکت ها و مجموعه ها و کارخانه ها باید بر اساس قانون و مقررات عوارض، فرم های مالیاتی خود را محاسبه و تکمیل و پرداخت کنند.

اظهارنامه مالیاتی

نکات مهم در مورد مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

طبق قانون ماده 1 مالیات های مستقیم، هر فرد حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می کنند، مشمول پرداخت مالیات می شود. در ماده 2 قانون مالیات های مستقیم، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی، دستگاه هایی که بودجه آن ها به وسیله دولت تأمین می شود، شهرداری ها و دهیاری ها، تنها اشخاص حقوقی هستند که مشمول پرداخت مالیات در آنان نمی شوند.

به این ترتیب اگر صاحب یک کسب و کار یا شرکت در ایران هستید و شعبه ای در خارج از کشور دارید یا به طور کلی در خارج از کشور فعالیت می کنید اما شرکت شما در ایران ثبت شده است، باید طبق مقررات، مالیات درآمدهایی که از فعالیت های خدماتی، تجاری، صنعتی و سایر فعالیت های موجود حاصل می شود را پرداخت کنید که به مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور نیز معروف است. مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور نیز شامل همان مالیات شرکت ها در ایران می شود که در اینجا به آن می پردازیم.

ماده 105 قانون مالیات های مستقیم به طور واضح و مشخص می گوید: «جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای هست، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود».  با توجه به این ماده قانون، مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور، مشابه با شرکت های ایرانی داخل کشور محاسبه می شود و تفاوتی در پرداخت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور  وجود ندارد.

پس  باید بر اساس قوانین مالیاتی در موعد مقرر مالیاتی، هزینه ها و درآمد های مالی خود را در فرم اظهارنامه مالیاتی وارد کنند و برای بررسی به اداره امور مالیاتی تحویل دهند.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

به چه صورت مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور پرداخت می شود ؟

شرکت های ایرانی در خارج از کشور باید اول سال مالی خود را که به طور معمول در ایران از اول فروردین تا پایان اسفند هر سال است، مشخص کنند. در سال اول، تاریخ تاسیس شرکت شروع سال مالی شرکت در نظر گرفته می شود و شرکت ها باید کلیه هزینه ها و درآمد های خود را در سال مالی تعیین شده ثبت کنند و بعد از یررسی به حساب های مالی خود، آن را به شکل ترازنامه، اظهارنامه، حساب سود و زیان، و دفاتر قانونی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.