مالیاتی که مردم می دهند کجا خرج می شود؟

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. ما دانستن اینکه مالیاتی که مردم می دهند کجا خرج می شود؟ میتواند به افزایش مشارکت آن ها کمک کند.

در واقع مالیات انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌است.

 

اظهارنامه مالیاتی شرکت های تولیدی

همچنان که در بالا بیان شد مالیات به منظور حفظ و نگهداری از بسترهای موجود برای فعالیت های اقتصادی و همچنین ایجاد امکانات و منابع که دولت در اختیار آنها می گذارد گرفته می شود از مهمترین آن ها می توان به هزینه هایی که صرف توسعه زیر ساختهای اقتصادی، ایجاد فضاهای کسب و کار، تامین هزینه های جاری دولت که بعنوان تسهیل کننده برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود و هزینه هایی که صرف امنیت می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم با فعالیتهای اقتصادی در ارتباط هست اشاره کرد.

برای اینکه نقش ملموس تری از نحوه مصرف مالیات بیان شود می توان به بخش های از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که برای هزینه سلامت و کمک به شهرداری ها پرداخت می شود بطوریکه از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود که در خصوص درمان می توان نقش سهم مالیاتی که به این حوزه داده شده است را به وضوح در طرح جامع سلامت که در سالهای اخیر به اجرا در آمده است و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است اشاره کرد.

همچنین میزان 3 درصدی که به شهرداری ها داده می شود در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاههای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابرشهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مالیات رکن اصلی در بودجه عمومی هر کشور است که به عنوان مهمترین وسیله در تخصیص منابع، حصول اشتغال کامل، درجه معقولی از ثبات قیمتها، توازن حسابهای بین المللی و بالاخره توزیع عقلایی و صحیح درآمدها میان طبقات و گروهها و بخشهای مختلف اقتصادی جامعه، بهره گرفته می شود.

به این ترتیب مالیات به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور نقش خود را ایفا می کند و در واقع ابزاری است برای تحرک تولید و برنامه های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع می باشد.

بیشتر بخوانید: چرا باید مالیات بدهیم

 

مالیات

شفاف سازی در مصارف مالیات

شفاف سازی برای مردم همواره می تواند به افزایش مشارکت آن ها منجر شود به ویژه برای اموری که افراد باید بخشی از درآمد خود را هزینه کنند، بیشتر به شفاف‌سازی و تبیین آن امر نیاز است. مالیات یکی از این مباحث است. مالیات به عنوان یک مقوله اقتصادی تاثیرگذار، نیاز به مشارکت حداکثری مردم دارد اما برای رسیدن به این مشارکت و فرهنگ سازی مالیاتی، چه باید کرد؟

قطعاً ارائه اطلاعات و گزارش در خصوص هزینه کرد مالیات از سوی دست اندرکاران نظام مالیاتی کشور می تواند یکی از عوامل موثر برای افزایش مشارکت مردمد باشد. افزایش شفاف سازی و اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی، باعث توسعه فرهنگ مالیاتی و نیل به اهداف نظام مالیاتی می‌شود، از این رو در اکثر کشورها با استفاده از آموزش و اطلاع رسانی سعی در افزایش رغبت مودیان به پرداخت مالیات دارند.

پایگاه فرهنگ مالیاتی کشور معتقداست،یکى از مهمترین عوامل مؤثر بر ظرفیت مالیاتى تمایلات فکرى و نظرات مردم در ارتباط با مسائل مختلف و گوناگون مالیاتى جامعه است که به فرهنگ مالیاتى مشهور است. مهمترین مسئله اى که به نظر متخصصان در فرهنگ مالیاتى مؤثر است تبلیغ در ارتباط با مسائل مالیاتى است و قطعاً اگرچه شرط کافى مسئله نیست ولى شرط لازم است.

به گزارش تسنیم طبق آنچه رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفته است:

وقتی می گوییم مالیات خرج بودجه جاری می شود یعنی برای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نیروهای مسلح و امنیت کشور.

تقوی نژاد گفت: در سال جاری حدود 300 میلیارد تومان برای بهسازی جاده ها، چشمه ها و راه ها و سایر نیازمندی های عشایر در نظر گرفته ایم.

او ادامه داد: در بحث طرح سلامت تا کنون حدود 15 هزار و 500 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده خرج شده و حدود هزار میلیارد تومان هم به ورزش کشور اختصاص یافته است که امسال این رقم افزایش خواهد داشت. مردم باید بدانند اگر امروز خط مترویی احداث می شود و یا پارک و خیابان های مناسبی برای رسیدن به آرامش دارند هزینه اش از جیب مردم تأمین می شود، البته این مبالغ در قالب مالیات تأمین می گردد و هیچ منتی بر سر مردم نیست.

 

شفاف سازی مصارف مالیاتی

 

استفاده از شیوه‌های اطلاع رسانی از طریق فرهنگ سازی در رسانه‌ها، ارائه گزارش مکتوب مسئولان نظام مالیاتی به مردم در خصوص هزینه کرد درآمدهای مالیاتی،  از جمله راهکارهای اتخاذ شده برای گسترش ارتقای فرهنگ مالیاتی و جلب مشارکت مردم در پرداخت داوطلبانه مالیات است که این امر موجب کاهش فرار مالیاتی می‌شود.

در کشور ما نیز برای رسیدن به شفافیت مالیاتی و آگاهی مردم از نحوه استفاده دولت از منابع مالیاتی راهکارهای مختلفی از جمله اختصاص یک درصد از سهم مالیات بر ارزش افزوده به طرح تحول سلامت و بخش بهداشت و درمان تبیین شده است تا مردم به وضوح نقش مالیات را در زندگی خود مشاهده کنند. به این ترتیب با تخصیص بودجه مناسب از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده توسعه مراکز و امکانات درمانی نیز در کشور به وضوح قابل مشاهده است.

خدمات چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025