جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که شامل قانون مالیات می شوند، طبق اعلام سازمان امور مالیات کشور می بایست هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند که برای اشخاص حقیقی خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی تیر ماه می باشد. تمامی مودیان در تاریخ های اعلام شده می بایست اطلاعات مالی خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیات کشور ارسال نمایند و در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی طبق قانون با آن ها برخورد خواهد شد. جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد و همچنین محرومیت هایی برای آن ها در بر خواهد داشت.

برای این که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به دلیل عدم ارسال و یا تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی جریمه نشوید، بهتر این کار را به یک تیم تخصصی حسابداری بسپارید تا به صورت درست و در زمان معین شده این کار را برای شما انجام دهند. تیم حسابداری چرتکه پلاس با داشتن کادری مجرب و با سابقه در این زمینه آماده ارائه خدمات حسابداری و حسابرسی به شما متقاضیان می باشد. در ادامه جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی را برای شما شرح می دهیم.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

  • عدم ارسال اظهارنامه در موعد مقرر شامل محرومیت از بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی و پرداخت جریمه معادل 10 درصد مالیات برای اشخاص حقیقی و 30 درصد برای اشخاص حقوقی می باشد.
  • در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب و سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل 20 درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور خواهند بود.
  • محرومیت از معافیت مالیاتی و بخشودگی
  • ابطال اسناد انتقال صوری
  • ممنوع الخروج شدن
  • جریمه و حبس
  • جریمه عدم ارائه دفاتر معادل 20 درصد مالیات متعلقه
  • جریمه اختلاف بیش از 15 درصد مالیات قطعی و اظهار شده شامل محرومیت از هر گونه تسهیلات و بخشودگی های مقرر به مدت سه سال
  • جریمه عدم ارائه گزارش حسابرسی معادل 20 درصد مالیات متعلقه

روش محاسبه مالیات

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

  • روش خود اظهاری

محاسبه مالیات به دو صورت انجام می شود که روش خود اظهاری یکی از آن ها می باشد. در روش خود اظهاری شخص مودی می بایست با توجه مستندات و مدارکی مالیاتی که دارد، میزان مالیات سالیانه خود را محاسبه کرد و در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نماید. توجه داشته باشید که تمامی اعداد و ارقام باید به درستی و طبق اسناد و مدارک مالیاتی موجود محاسبه شوند و پس از محاسبه مالیات و ارسال آن، توسط کارشناسان سازمان امور مالیات مورد بررسی قرار می گیرد.

  • روش علی الراس

روش علی الراس به روشی گفته می شود که در آن شخص مودی در محاسبه مالیات هیچ نقشی ندارد و این کار توسط کارمندان اداره مالیات انجام می شود. در این روش کارمندان اداره مالیات با توجه به میزان درآمد و مستندات اقتصادی اقدام به محاسبه مالیات می کنند و شخص مودی موظف به پرداخت آن در تاریخ مشخص شده می باشند.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه برآوردی

پیشنهاد می کنیم که برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا مشکلی در این زمینه برای شما پیش نیاید. در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی