تبصره ماده 100

در تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم قانون گذار برای حمایت از رونق کسب و کارها،برای دسته ای از مشاغل حقیقی تسهیلاتی در نظر گرفته است که در آن هرگاه درآمد حاصل از فروش یا ارائه کالا یا خدمات در طی یک سال کمتر از سقف تعیین شده باشد، صاحبان مشاغل از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی معاف خواهند شد و مالیات آن ها به صورت مقطوع محاسبه و مطالبه خواهد شد. مالیات مقطوع در این تبصره یعنی هر ساله به نسبت سال قبل مبلغ مشخصی به مالیات سال قبل اضافه خواهد شد.

تبصره ماده 100:

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.
حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده در موعد مقرر نخواهد بود.

 

تبصره ماده 100

 

سقف تبصره ماده 100 برای عملکرد سال 1400 با توجه به درخواست بسیاری از تشکل های صنفی 100 برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات های مستقیم در نظر گرفته شده است. و با توجه به اینکه معافیت ماده 84 سال 1400=48,000,000 می باشد افرادی که درآمد آن ها در سال 1400 کمتر از 48,000,000,000 ريال باشد می توانند از این تبصره استفاده کنند.

 

مزایای استفاده از تبصره ماده 100:

  1. عدم نیاز به ارائه اظهارنامه
  2. عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک
  3. در صورت تمایل می توان مالیات را در 4 قسط پرداخت کرد.

در واقع سایر اشخاص حقیقی که درآمد بیش از سقف تبصره ماده 100 را داشته اند پس از تکمیل اظهارنامه، ماموران دارایی یک سال فرصت دارند تا به این اظهار نامه ها رسیدگی کنند اما در مالیات های مقطوع مشمول تبصره ماده 100 مالیات فورا صادر و قطعی می شود و توسط ماموران دارایی رسیدگی صورت نمی گیرد.

 

مالیات

چند نکته مهم درباره تبصره ماده 100:

  1. فقط تا 31 خرداد ماه فرصت دارید تا از فرم تبصره ماده 100 استفاده کنید.
  2. سازمان مالیاتی هر زمان  اسناد و مدارکی بدست آورد که مشخص شود که فروش از میزان مندرج در فرم تبصره ماده 100 آن سال بیشتر بوده و در واقع اطلاعات خلاف واقع اظهار شده است می تواند رسیدگی کند و مالیات آن سال حکم عدم تسلیم اظهارنامه خواهد داشت و مالیات آن طبق ماده 97 مطالبه و شخص از کلیه معافیت ها محروم خواهد شد.
  3. در مواردی که فرد از فرم تبصره ماده 100 استفاده کند اظهارنامه ای پر نخواهد کرد و تنها یک فرم که در سایت دارایی است را پر کرده و مالیات او طبق مالیات سال قبل قطعی خواهد شد. بنابراین اداره مالیات رسیدگی انجام نخواهد داد و فرد هم امکان اعتراض ندارد.
  4. نکته بسیار مهم در استفاده از این تبصره این است که مالیات سال قبل شخص حقیقی حتما باید قطعی شده باشد و حتما لازم است که مالیات آن پرداخت شده باشد در غیر این صورت فرد نمی تواند از تبصره ماده 100 استفاده کند.
  5. تنها اشخاص حقیقی می توانند از این تبصره استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه برآوردی

سخن آخر:

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.