اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی

طبق قانون مالیاتی کشور ایران، تمامی شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات بر اساس اصول و قوانین وضع شده مالیاتی هستند. کلیه شرکت ها پس از ثبت شرکت خود باید حوزه مالیاتی را مشخص کنند و همچنین پلمپ دفاتر تجاری انجام دهند. تمامی شرکت هایی که ثبت شده اند در باید مالیات پرداخت کنند و اگر مالیاتشان را پرداخت نکنند، شامل جرائم مالیاتی و محرومیت از استفاده تسهیلات و مزایای قانونی می شوند. مالیات مستقیم، مالیاتی است که اشخاص حقیقی و حقوقی برای درآمد خود باید پرداخت کنند و به همین علت، شرکت ها باید مالیات خود را محاسبه و در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

به شرکت هایی که حوزه فعالیت آن ها ارائه خدمات می باشد و در برابر این خدمات وجه دریافت می کنند، شرکت های خدماتی می گویند که دارای قسمت های مختلفی می باشند و همچنین اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی نیز مربوط به این شرکت ها می باشد. در این قسمت به انواع شرکت های خدماتی می پردازیم:

شرکت های موسسات حسابداری و حسابرسی، وکلا، پزشکان، مشاورین املاک، دارندگان کارت بازرگانی، داروخانه ها، صاحبان مراکز آموزشی، صاحبان انبار، صاحبان کارخانه ها و واحد های تولیدی، بنکداران عمده فروش فروشگاه های بزرگ، صاحبان تالار، مراکز ارتباطات رایانه ای، عاملان فروش آهن آلات، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، تعمیر گاه های مجاز سرویس، جا به جایی و حمل و نقل و در کل تمام شرکت هایی که خدمات ارائه می دهند، جزئی از انواع شرکت های خدماتی هستند و باید مالیات پرداخت کنند.

نکات اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی

اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی

کلیه شرکت های خدماتی باید در زمان تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی خود را ارائه دهند و برای انجام این کار مراحل زیر باید طی شود:

  • ثبت نام در نظام مالیاتی و دریافت کد اقتصادی
  • دریافت کد 45 اظهارنامه خدماتی
  • دریافت دفاتر قانونی
  • ثبت اسناد مالی
  • ارسال معاملات فصلی
  • ارسال ارزش افزوده در صورت مشمول بودن
  • تحریر دفاتر قانونی اظهارنامه خدماتی
  • تهیه مدارک ممیزی

بر اساس ماده 105 قانون مالیات های مستقیم جمع درآمد و فعالیت در ایران، شرکت های خدماتی مشمول نرخ 25 درصد مالیات می باشند و باید اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی را ارائه دهند.

از اولین اقدامات، تعیین سال مالی برای شرکت می باشد و  تا سه ماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی خود را پس از محاسبه سود و زیان به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. سازمان هم حداکثر یک سال فرصت دارد تا اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی را بررسی کند و ابلاغیه آن را همراه با برگ تشخیص به اشخاص حقوقی ارسال کنند. این در حالی است که اگر شرکت تا یکسال پس از ثبت نیز هیچگونه فعالیتی نداشته باشد باز هم موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد مشاغل

معافیت مالیاتی شرکت های خدماتی

همانطور که گفته شد، شرکت ها از اولین سال تاسیس باید اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند که ممکن است با توجه به تازه تاسیس بودن شرکت فعالیتشان کم باشد. در این صورت احتمال دارد شامل معافیت مالیاتی شرکت های تازه تاسیس  شوند. این معافیت ها باید بر اساس مقررات و ضوابط ویژه ای به شرکت ها تعلق بگیرد. در این جا به چند نمونه از شرکت های خدماتی ای که از مالیات معاف هستند اشاره می کنیم:

  • شرکت های تعاونی و سهامی که 25 درصد تخفیفی مالیاتی به آنها تعلق می گیرد.
  • شرکت های ایران گردی و جهان گردی که پروانه بهره برداری دارند مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی هستند.
  • شرکت های فعال در زمینه نشر مطبوعات و شرکت های فعال فرهنگی و هنری که از وزارت ارشاد مجوز دارند، از پرداخت آن مالیات معاف هستند.
  • شرکت های تعاونی

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکمیل اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025