مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد انواع و اقسام متفاوتی دارد مثل مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد وکلای دادگستری که به آن حق الوکلا نیز می گویند، مالیات بر درآمد اتفاقی و غیره. یکی دیگر از انواع مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمد مشاغل می باشد که تمامی اشخاص حقیقی مثل کسبه، اصناف، صاحبان کارخانه، صاحبان کارگاه های تولیدی، پیشه وران و در کل تمام افرادی که در قالب اشخاص حقیقی مشغول به کار و کسب و فعالیت اقتصادی هستند، بعد از کسر معافیت هزینه و استهلاک مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می شوند.

بر اساس ماده 105 قانون برای اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد مشاغل به میزان 25 درصد سود است و همینطور برای اشخاص حقیقی طبق ماده 131 قانون مالیات، اگر درآمد کمتر از 50 میلیون تومان داشته باشند 15 درصد، و اگر بین 50 تا 100 میلیون باشد، 20 درصد و برای بالاتر از 100 میلیون تومان 25 درصد مالیات بر درآمد مشاغل تعلق خواهد گرفت.

در کل به دلایلی که گفته می شود مالیات بر درآمد مشاغل به صورت علی الراس محاسبه می شود: اول در حالی که در زمان مشخص ترازنامه و حساب سود و زیان حساب درآمد و هزینه و همینطور حساب سود و زیان به سازمان امور مالیتی کشور ارائه نشده باشد. دوم اگر مودی مالیاتی با توجه به درخواست کتبی سازمان امور مالیاتی از تحویل مدارک حسابداری در محل کار خود خودداری کند. سوم اگر اسناد و دفاتر حسابداری از طرف مودی به اداره امور مالیاتی ارائه داده شود ولی از نظر ممیزین سازمان امور مالیات غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به دلیل عدم رضایت شرایط و قوانین در ثبت اطلاعات دفاتر از نظر سازمان مورد قبول نباشد.

اهداف و چرایی مالیات بر درآمد مشاغل

از مزایای ارائه اظهارنامه توسط مودیان، استفاده از معافیت های مالیاتی است. مزیت دیگر ارائه اظهارنامه، رها شدن از پرداخت جریمه های مقرر و تعلق گرفته است؛ در واقع  عدم تکمیل اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر مشمول جریمه ای معادل 30 درصد مالیات قطعی است که قابل بخشش نیست. از سوی دیگر عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در سه سال متوالی توسط مودیان شامل مجازات هایی می شود که از زندان تا محکومیت مالی نقدی چند میلیون تومانی است. عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان، علاوه بر محرومیت از امتیازات و بخشودگی ها، محاسبه مالیات به صورت علی الراس را به دنبال خواهد داشت. محاسبه مالیات به صورت علی الراس ممکن است حتی بیشتر از مالیات اصلی نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی طلا فروشی

نکات مالیات بر درآمد مشاغل و معافیت مالیاتی مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل

درآمد سالانه مشمول مالیات بر درآمد مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر ارائه داده اند طبق موضوع ماده 84 از پرداخت مالیات معاف می شوند و مازاد آن با نرخ ماده 131 مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهد بود. برای استفاده از معافیت مالیاتی فوق شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی به عملکرد سال 82 به بعد جاری است. نکته ای که وجود دارد در مورد مشارکت های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و به طور برابر مبلغ معافیت بین آنان تقسیم می شود و باقی مانده سهم هر شریک به طور جدا مشمول مالیات خواهد بود.

شریک هایی که باهم به صورت زوجین در ارتباط می باشند، در رابطه با استفاده معافیت حکم یک شریک تلقی و معافیت مقرر به زوج تعلق می گیرد. اگر فردی از شرکا فوت کنند، وراث آنان به عنوان قائم مقا قانونی از معافیت های مالیاتی سهم متوفی در مشارکت استفاده نموده و این معافیت به طور برابر بین  آنان تقسیم می شود و از درآمد سهم هر کدام کم می شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025