اظهارنامه برآوردی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی برآوردی یکی از انواع اظهارنامه هایی است که در قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است که در ادامه مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

امروزه میزان مالیات از دو راه مشخص می شود:

1)خود اظهاری

که در آن مودی خود حساب سود و زیان و هزینه ها و درآمدهایش را در اظهارنامه ای به اداره امور مالیاتی ارائه می دهد.

2)اظهارنامه مالیات برآوردی

در صورتی که مودی خوداظهاری نکند و اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نکرده باشد، اداره امور مالیاتی طی اظهارنامه ای میزان درآمدهایش را برآورد می کند.

تا قبل از سال 94 در صورتی که مودی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات خودداری می کرد یا از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب خود در صورت درخواست اداره مالیاتی خودداری می نمود و یا دفاتر و یا اسناد و مدارک آن ها از نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص می شد اداره امور مالیاتی برای مودی مالیات علی اراس تشخیص می داد و ممیز مالیاتی با بررسی اسناد و مدارک مالی مودی اقدام به برآورد میزان مالیات او می نمود.

اما در سال 1394 قانون مالیات های مستقیم اصلاح شد که در این اصلاحیه اظهارنامه مالیات برآوردی به نوعی جایگزین مالیات علی الراس شد.

طبق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم:

در صورتی‌که مؤدی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب‌شده مؤدیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند. در صورت اعتراض مؤدی چنانچه ظرف مدت سی‌روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مؤدی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.

مالیات

 

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: در اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم، اقدام به تولید اظهار نامه های برآوردی و صدور برگ ارزیابی مالیاتی برای آن دسته از مودیانی که به تکالیف قانونی خود عمل نکرده و اظهار نامه مالیاتی عملکرد سال های 98 و 99 آن ها کرده است.

 

تولید اظهارنامه برآوردی برای مودیان زیر انجام خواهد شد:

1)صاحبان مشاغلی که در عملکردهای سال های 98 و 99 نسبت به ارائه فرم مربوط به تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم اقدام اما مستند به مقررات قانونی و مدارک و اسناد مشمول شرایط مندرج در این قانون نبوده اند.

2) تمام مودیانی که اظهارنامه تسلیمی آن ها برای عملکرد سال 99 در اجرای مفاد تبصره 6 ماده 22 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات های مستقیم مطابق مقررات قانونی نیست (عدم ارائه ترازنامه یا حساب سود و زیان و یا صورت درآمد و هزینه با خلاصه درآمد و هزینه همراهاظهارنامه مالیاتی یا ابراز مبلغ صفر برای کل مبالغ هریک از صورتحساب های مذکور)

3) و همانطور که قبلا گفتیم تمام مودیان دارای فعالیتکه از ارائه اظهارنامه مالیاتی برای فعالیت شغلی خود در موعد مقرر قانونی خودداری کرده اند.

خدمات چرتکه پلاس

پیشنهاد می کنیم که برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود حتما از افراد با تجربه کمک بگیرید تا مشکلی در این زمینه برای شما پیش نیاید. در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025