مالیات بر تراکنش بانکی

با پیشرفت تکنولوژی سازمان امور مالیاتی هم تغییراتی کاربردی در سیستم خود ایجاد کرده است و راه های تازه و جدیدی برای دسترسی به اطلاعات حساب های بانکی و مالیات آن ها به وجود آورده است. مالیات بر تراکنش بانکی نیز یکی از انواع مالیات است که با توجه به مطالب بالا بحث آن داغ شده است. سازمان امور مالیاتی بر اساس بخشنامه 25 بندی تراکنش موضوع رسیدگی به حساب های افراد با گردش بالا در بازه زمانی 5 سال را شروع کرده است. در واقع مالیات بر تراکنش بانکی زمانی با اهمیت می شود که گردش حساب از مقدار مشخصی بالاتر رفته باشد.

سازمان امور مالیاتی برای تراکنش های بانکی سقفی مشخص نکرده است و افراد به هز میزان که می خواهند با حساب خود می توانند کار کنند؛ تنها در موارد درآمدی باید در قالب اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی اعلام شود تا منجر به بحث کتمان درآمد پیش نیاید. در واقع هر تراکنش بانکی که در حساب بانکی افراد به ثبت می رسد و در خود ماهیت درآمدی داشته باشند جزء مواردی است که سازمان امور مالیاتی به آن رسیدگی می کند. پس بهتر است تمام مودیان و افراد، موارد درآمدی خود را با گرفتن کد اقتصادی در قالب اظهارنامه عملکرد چه به صورت حقیقی و حقوقی ارائه دهند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

نکات و دلایل اهمیت مالیات بر تراکنش بانکی

مالیات بر تراکنش بانکی

بر اساس قانون تمامی کسب و کارهای رسمی و کارکنان و کارگران که به کار مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات می شوند که مبلغ آن بر اساس قانون مشخص می شود و فرار از پرداخت مالیات دچار دردسرهایی برای افراد می شود. برای سازمان امور مالیاتی ورودی و خروجی پول اهمیت دارد و گردش حساب بانکی باید واضح و مشخص باشد همینطور میزان درآمد حساب مهم است؛ یعنی باید به این موارد توجه شود و اگر توجه نشود، برای ممیزین امور مالیاتی این احتمال پیش می آید که از روش های غیر قانونی کسب درآمد شده است. مالیات بر تراکنش بانکی به این جهت است که از فرار مالیاتی و پولشویی جلوگیری شود.

اولین اولویت برای تعیین حوزه مالیات بر طبق محل اشتغال افراد است و اولویت بعدی آدرس محل سکونت فرد است و بر خلاف تصور افراد هیچ ربطی به محل شعبه بانکی ندارد. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور تراکنش های بانکی افراد به طور سالیانه رسیدگی می شود و از سال 92 شروع شده است و سال به سال ممیزین آن را مورد بررسی قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: مالیات بر حقوق

معافیت مالیات بر تراکنش بانکی

آن چیزی که برای سازمان امور مالیاتی اهمیت دارد تراکنش های بانکی افراد است به این معنا که ورودی و خروجی حساب ها از اهمیت برخوردار است یعنی پولی که واریز و از حساب برداشته می شود . بر اساس قانون، تراکنش هایی که ماهیت درآمدی ندارند فقط بررسی تطبیق کلی مبالغ کافی است و بدون مشکل شناخته می شود. همچنین سازمان امور مالیاتی آن را ارزیابی نمی کند که شامل موارد زیر است :

  • تراکنش های بانکی مربوط به اعضای هیات مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تایید شخص حقوقی مورد نظر
  • دریافتی و پرداختی مربوط به حق شارژ
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان در صورتی که ماهیت درآمدی آن به اثبات نرسد.
  • تسهیلات بانکی دریافتی
  • انتقالی بین حساب های شخص
  • انتقالی بین حساب های شرکا در مشاغل مشارکتی
  • تنخواه های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تایید کارفرمای مربوطه
  • دریافت ها و پرداخت های سهامداران و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب های جاری منظور شده است.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • انتقالی بین حساب های بانکی اشخاص در صورتی کخه مربوط به درآمد نباشد.
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط با توجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی در صورت به اثبات نرسیدن ماهیت درآمدی