نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مطلب قصد داریم تا به نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بپردازیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید. نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به منظور شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی است که این روزها یکی از دغدغه های اصلی مردم می باشد و در همین راستا طرحی در حال اجرا شدن است که تحقق آن سبب دستیابی به دو هدف مذکور می شود. این طرح نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان نامیده می شود که بر اساس آن مردم و فعالان اقتصادی باید هنگام خرید یا فروش کالا و خدمات از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند.

پایانه های فروشگاهی همان دستگاه های کارتخوان است که در همه مغازه ها، ادارات، بانک، بیمارستان ها، سازمان ها و … وجود دارند. نام دیگر پایانه های فروشگاهی دستگاه کارخوان بانکی، به رایانه و درگاه پرداخت الکترونیکی می باشد و این دستگاه به شبکه الکترونیکی پرداخت رسمی کشور متصل است. به دلیل این که این روزها اکثر مردم با کارت های بانکی خرید می کنند، تمامی شغل ها باید این دستگاه را داشته باشند و در غیر این صورت، کسب و کار آن ها با مشکل مواجه می شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

ثبت نام در طرح نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون برای مودیان مالیاتی که در طرح نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ثبت نام می کنند، مزایایی در نظر گرفته است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  1. اصل بر صحت اطلاعات است دسته مودیان است مگر این که بر خلافش ثابت شود. یعنی ماموران مالیاتی جز در مواردی که تخلف شده باشد، حق ندارند به محل فعالیت این مودیان مراجعه کنند و به دفاتر، اسناد و مدارک آن ها رسیدگی کنند.
  2. به مرور فرآیند ثبت نام و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای این مودیان تییر می کند و نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ندارند.
  3. تسهیلات، تشویقات و جوایز مالیاتی برای این مودیان در نظر گرفته شده است.
  4. فرآیند ارائه فهرست معاملات فصلی برای این مودیان تغییر می کند و لازم نیست اقدام به پر کردن و ارسال آن کنند.
  5. اظهارنامه مالیاتی این گروه از مودیان هم در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی، بدون رسیدگی پذیرفته می شود.

عواقب عدم ثبت نام

قانون برای مودیانی که در طرح نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ثبت نام نکنند جرایمی در نظر گرفته است که به شرح زیر می باشد.

  • ابطال مجور فعالیت واحد متخلف
  • اعمال جرایم نقدی
  • مسدود شدن درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف
  • محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های قانون مالیات های مستقیم

بیشتر بخوانید: کالاهای معاف از مالیات

نتیجه گیری

برای این که شامل جرایم این طرح نشوید، در مرحله اول، اگر فعال اقتصادی و یا مودی مالیاتی هستید، در اولین گام در این نظام باید ثبت نام کنید تا ضمن بهره مندی از تشویقات و تسهیلات قانونی، مشمول جریمه های آن نشوید و اگر به عنوان مصرف کننده قصد خرید کالا و خدماتی را دارید، از دستگاه های پرداخت الکترونیکی برای پرداخت وجه استفاده کنید. متاسفانه در این مسیر بسیاری از افراد هستند که در راستای این طرح عمل نمی کنند و برای عدم شفافیت این موضوع، دست به هر کاری می زنند و این باعث می شود تا شفافیت و عدالت به درستی برقرار نشود و در آخر قانون برای آن ها تصمیم گیری می کند.