مالیات کارت بازرگانی

قانون برای کسانی که دارای کارت بازرگانی هستند و در این حوزه مشغول به فعالیت و کار هستند مالیات تعیین کرده است که به مالیات کارت بازرگانی معروف است. بر طبق قانون و مقررات مالیاتی، اشخاص در قبال استفاده از مزایای کارت بازرگانی موظف به پرداخت مالیات هستند. این در حالی است که فقط داشتن کارت بارگانی دلیل پرداخت مالیات کارت بازرگانی نمی باشد و به این معنی نیست که در صورت دارا بودن کارت بازرگانی به پرداخت مالیات مکلف شوند. این مالیات در صورتی قابل پرداخت است که شخص صاحب درآمدی شده باشد و این درآمد به دست آمده مشمول مالیات تعیین کننده است که چه مقدار مالیات باید پرداخت شود.

کارت بازرگانی دارای تاریخ اعتبار است و به صورت  دائمی صادر نمی شود که هین موضوع با پرداخت مالیات کارت بازرگانی از طرف بازرگانان  رابطه مستقیم دارد. یکی از شرایط تمدید اعتبار کارت بازرگانی، استعلام وضعیت پرداخت مالیات دارنده آن بوده و در صورت وجود بدهی مالیاتی، از تمدید آن جلوگیری می شود و فاقد اعتبار خواهد بود. طرف های تجاری در اولین گام، زمانی که قصد بر قراری رابطه می کند، اقدام به استعلام اعتبار کارت بازرگانی طرف های تجاری می کنند. پس به این نتیجه می رسیم که پرداخت مالیات کارت بازرگانی در تمدید اعتبار کارت ها نقش بسیار با اهمیت و اساسی دارد.

اظهارنامه مالیاتی

انواع مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی به سه نوع مالیات برای اشخاص حقیقی، مالیات برای اشخاص حقوقی و مالیات علی الحساب کارت بازرگانی تقسیم بندی می شود که در این جا به آن می پردازیم.

  • مالیات علی الحساب کارت بارگانی:

طبق قوانین کارت بازرگانی و امور گمرک، تمامی افرادی که به امر صادرات و واردات کالا مبادرت می کنند، مشمول 4 درصد مالیات هستند که این مورد برای هیچ یک از افراد متفاوت نیست. پس در صورت دارا بودن کارت بازرگانی و یا عدم دریافت کارت بازرگانی، همه افراد موظف به پرداخت 4 درصد مالیات می باشند. این افراد از پرداخت مالیات علی الحساب معاف هستند:

1_ تمامی دارندگان واحد های تولیدی دارای پروانه بهره برداری و همچنین ماشین آلات خط تولیدی برای واحد های تولیدی.

2_ دارندگان کارت های بازرگانی با رتبه طلایی که به تایید اتاق صنایع و معادن رسیده باشد.

3_ دارندگان کارت های بازرگانی که به عنوان خوش حساب مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور شناخته می شوند.

4_ کلیه دستگاه های اجرایی کشور

5_ واردات کالا هایی که جنبه تجاری ندارند.

6_ واردات کالا های ماده 119  قانون امور گمرکی

  • مالیات برای اشخاص حقیقی: برای کلیه اشخاص حقیقی، مالیات پرداختی آن ها با میزان درآمد سالانه ارتباط مستقیم دارد و 25 درصد درآمد سالانه این اشخاص برای مالیات بر واردات اختصاص داده می شود.
  • مالیات برای اشخاص حقوقی: طبق قانون 131 مالیات مستقیم، مالیات تمامی دارندگان اشخاص حقوقی طبق دستورالعمل زیر محاسبه و اعمال می شود:
  1. اشخاص حقوقی که درآمد سالیانه آن ها به میزان 3/000/000 تومان باشد، مالیات سالانه آن ها با نرخ 15 در صد محاسبه می شود.
  2. اشخاص حقوقی که درآمد سالیانه آن ها به میزان 10/000/000 تومان باشد، مالیات سالانه آن ها با نرخ 20 در صد محاسبه می شود.
  3. اشخاص حقوقی که درآمد سالیانه آن ها به میزان 25/000/000 تومان باشد، مالیات سالانه آن ها با نرخ 25 در صد محاسبه می شود.
  4. اشخاص حقوقی که درآمد سالیانه آن ها به میزان 100/000/000 تومان باشد، مالیات سالانه آن ها با نرخ 30 در صد محاسبه می شود.
  5. اشخاص حقوقی که درآمد سالیانه آن ها بالای 100/000/000 تومان باشد، مالیات سالانه آن ها با نرخ 35 درصد محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: نظام یک پارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.