مالیات های غیر مستقیم

مالیات ها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند که در این مطلب قصد داریم به مالیات های غیر مستقیم بپردازیم. مالیات های غیر مستقیم به مالیات هایی گفته می شود که به صورت مستقیم از اشخاص گرفته نمی شود این نوع مالیات ممکن است بر روی اکثر کالاها و خدمات باشد و مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت می شود و انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را نام می بریم. برای مثال زمانی که شما یک کالا را خریداری می کنید ممکن است بر روی آن عبارت مالیات بر ارزش افزوده را دیده باشید و این یعنی زمانی که شما کالا را خریداری می کنید، مالیات آن را هم به طور غیر مستقیم پرداخت کرده اید.

پرداخت مالیات در واقع یک نوع وظیفه محسوب می شود و هر اشخاص حقیقی و حقوقی شامل قانون مالیات می شوند و قانون مالیات در هر کشور ممکن است متفاوت باشد اما طبق قانون کشور ایران و سازمان امور مالیاتی کشور، هر شخص حقوقی و حقوقی که در ایران فعالیت دارد یا هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از ایران فعالیت می کنند و منابع درآمدی در ایران دارند و هر شخص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی که در داخل ایران منابع درآمدی دارد شامل قانون مالیات می شوند.

مالیات های غیر مستقیم تحت هر شرایطی از اشخاص دریافت می شود با این تفاوت که در مالیات های مستقیم امکان تخلف و پرداخت نکردن مالیات وجود دارد که شخص متخلف با جرایمی رو به رو می شود. مالیات های غیر مستقیم شامل تمامی افراد جامعه می شود و هیچ شخصی دخالتی در این موضوع ندارد و مالیات های غیر مستقیم توسط واسطه ای مانند تولید کنندگان، بازرگانان و یا ارائه دهندگان هر نوع خدمت از مصرف کننده دریافت می شود آن هم زمانی که مصرف کننده قصد استفاده از کالا یا خدمات آن ها را داشته باشد.

اظهارنامه مالیاتی

انواع مالیات های غیر مستقیم

مالیات های غیر مستقیم

مالیات بر معاملات: زمانی که یک فروشنده یک کالا را خریداری می کند مالیات آن را می پردازد و با فروش آن به مصرف کننده مالیات آن را از خریدار دریافت می کند.

مالیات بر واردات: این نوع مالیات به منظور حمایت از تولیدات داخلی می باشد و هر کالای در داخل ایران شامل مالیات می شود.

مالیات بر ارزش افزوده: این نوع مالیات بر روی کالاها و خدمات می باشد و زمانی که مصرف کننده قصد خرید یک کالا و یا استفاده از خدمات را داشته باشد از آن دریافت خواهد شد.

مالیات بر مصرف: تولید کنندگان و مصرف کنندگان در زمان خرید و فروش کالا مالیات آن را هم می پردازند اما در نهایت پرداخت مالیات توسط مصرف کننده انجام می گیرد.

از تفاوت های مالیات های مستقیم و غیر مستقیم می توان گفت که مالیات مستقیم بر درآمد یک شرکت، شخص یا مالیات اموال تعلق می گیرد ولی مالیات های غیر مستقیم هزینه ها از سازمان یا شخص دریافت می شود. مالیات های مستقیم در تورم تاثیر دارد و با کاهش قدرت خرید اشخاص درآمدهای آن ها کاهش پیدا می کند که باعث کاهش تقاضا می شود و در مالیات غیر مستقیم با افزایش خرید مردم مالیات های غیر مستقیم کاهش پیدا می کند و این موضوع باعث افزایش تقاضا می شود.

بیشتر بخوانید: مالیات های مستقیم

تیم تخصصی چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025