مالیات نقل و انتقال ملک

قطعا برای افرادی که ملک و یا خانه ای را می فروشند پیش آمده که هنگام فروش هزینه هایی شامل حال آن ها می شود و باید پرداخت کنند، مثل پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک که قسمتی از این روند می باشد و از آن جایی که این موضوع اهمیت بسیار یالایی دارد، باید افراد آگاهی لازم را درباره مالیات نقل و انتقال ملک بالا ببرند. در واقع مالیات نقل و انتقال ملک شامل سه نوع مالیات انتقال حق واگذاری یا سرقفلی، درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک یا نوسازی و مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه می شود که هر کدام از این مودیان مالیات نقل و انتقال ملک، معادل 2 و 10 درصد به ارزش معادلاتی ملک مشمول مالیات می شوند.

در زمان نقل و انتقال املاک در دفتر خانه با هر کاربری، چه مسکونی و چه تجاری، مالیات نقل و انتقال ملک به میزان 5 درصد ارزش معاملاتی آن ملک از مالک که همان فروشنده است دریافت می شود. این امر یعنی تعیین میان ارزش معاملاتی بر عهده کمیسیون تقویم املاک می باشد. کمیسیون تقویم املاک ارزش معاملاتی را از طریق ضوابطی مثل معادل 2 درصد میانگین قیمت روز منطقه، در نظر گرفتن عواملی مثل اسکلت، عمر بنا، تراکم، کاربری و نوع مالکیت و در نظر گرفتن تنوع کاربری و موقعیت مکانی تعیین می کند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

محاسبه ارزش مالیات نقل و انتقال ملک

مالیات نقل و انتقال ملک

در محاسبه ارزش معاملاتی مالیات نقل و انتقال ملک و همچنین تعیین آن بر مبنای آن تقویم ارزش معاملاتی عقد املاک است که فاکتورها و پارامترهایی بسته به نوع ملک دخالت دارند مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده و کاربری و محل وقوع ملک از جمله عواملی هستند که بر محاسبه ارزش معاملاتی املاک و تعیین مالیات نقل و انتقال ملک تاثیر می گذارند.

مالیات انتقال حق واگذاری املاک (حقوق صنفی و سرقفلی) از انواع مالیات نقل و انتقال ملک است که بر طبق آن انتقال محل واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق با نرخ 2 درصد در تاریخ واگذاری مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات می شوند. این نکته نیز مهم است که حق واگذاری، حق کسب، پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل است.

بیشتر بخوانید: مالیات تکلیفی

معافیت های مالیات نقل و انتقال ملک

مالیات نقل و انتقال ملک

در این جا مواردی از معافیت های مالیات نقل و انتقال ملک را نام می بریم.

  • املاکی که در اجرای ماده 34 قانون ثبت مصوب مرداد ما سال 1320 و اصلاحات بعدی آن به تملک دولت در آمده اند، از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک قطعی معاف هستند.
  • اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی ارزان و متوسط قیمت که ظرف مدت ده سال از تاریخ تصویب این قانون مطابق ضوابط و قیمت هایی که وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می کند، احداث و حداکثر در مدت یک سال از تاریخ انقضای مهلت اجرای برنامه احداث که حسب مورد توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری محل تعیین می شود منتقل گردد، از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی املاک معاف خواهد شد.
  • ملاکی که در فهرست آثار ملی ایران باشد، اگر به سازمان میراث فرهنگی انتقال یابند، از مالیات نقل و انتقال ملک معاف خواهند شد و اگر به دست اشخاص باشند، از 50 درصد مالیات معاف هستند.
  • زمین هایی که به موجب سند عادی (مبایعه نامه) فروخته شده باشند و مالک در آن ساختمان ساخته باشد، در زمان فروش و تنظیم سند رسمی به شرط تایید شهرداری یا مراجع دولتی و قضایی، ارزش ساختمان در محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک محسوب نمی شود.