مالیات بر صادرات

مالیات پرداختی دائمی و بلاعوض است که به شخص، موسسه یا دارایی و غیره تعلق می گیرد. مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود که سازمان امور مالیاتی متولی دریافت مالیات از پرداخت کنندگان است. مالیات بر صادرات از جمله مواردی است که تغییرات و تفاوت های زیادی در سال های گذشته دچار شده است و همینطور شرایط و ضوابط در کالاهای مختلف درباره معافیت مالیاتی گوناگون است. در واقع می توان این گونه تعریف کرد که، مالیات بر صادرات همان مبلغی است در مورد درآمد حاصل از صادرات به عنوان عوارض و مالیات از صادر کنندگان (تنها کسانی که کارت بازرگانی دارند) گرفته می شود.

بر اساس ماده 141 قانون مالیات های مستقیم، صد در صد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیر نفتی و محصولات بخش کشاورزی و بیست درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات بر صادرات با نرخ صفر می گردد. فهرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه مالیاتی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

میزان و مقدار مالیات بر صادرات

مالیات بر صادرات

طبق قوانین امور مالیاتی، در صورتی که صادرکنندگان به تعهدات ارزی خود پایبند نباشند، درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات به جز بخش کشاورزی و بخش خدمات فنی مهندسی باید مالیات بر صادرات را پرداخت کنند. برای محاسبه مالیات بر صادرات برای بخش بالا که گفته شد، میزان مالیات پرداختی آنان طبق قوانین مرتبط به مالیات های مستقیم بررسی می شود. نکته دیگری که باید به آن در این جا اشاره این است که اگر فردی از محل صادرات درآمدی به دست بیاورد، باید مالیات مربوط به آن را پرداخت کند و مقدار آن به ازای اشخاص حقیقی و حقوقی فرق می کند.

میزان مالیات بر صادرات اشخاص حقیقی طبق ماده 131 قانون های مستقیم، به جزء مواردی که طبق مقررات و ظوابط این قانون، دارای نرخ جداگانه و متفاوتی می باشد. نرخ مالیات بر صادرات شخص صادر کننده حقوقی، به میزان درآمد آن ها وابسته نیست و به آن بستگی ندارد. بر این اساس آن ها موظف هستند معادل 25 درصد درآمد سالانه خود را به منظور مالیات بر صادرات سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ساخت و ساز

معافیت مالیات بر صادرات به چه صورتی است؟

مالیات بر صادرات

بر اساس قوانین، صادرکنندگان زمانی می توانند از معافیت مالیاتی بهره ببرند و استفاده کنند که ارز حاصل از صادرات را مطابق قوانین و مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی برگردانند. چنان چه صادر کنندگان از این قوانین پیروی نکنند، شامل معافیت مالیات بر صادرات نخواهند شد. از قبل ازسال 1397 صادر کنندگان به طور قطعی  از پرداخت مالیات معاف بودند و همان اعتبار مالیات بر ارزش افزوده را که در جریان خرید کالاها پرداخت کرده بودند را پس از یک ماه استرداد می کردند.

از سال 1397 با تغییراتی که در سیاست های ارزی به وجود آمد، همه صادر کنندگان و وارد کنندگان کالاها موظف به ثبت معاملات خود در سامانه نیما شدند. استرداد عوارض و مالیات پرداختی صادر کنندگان نیز مشروط به عواملی شد که از جمله آنها بازگشت ارز توسط صادر کنندگان بود. بانک مرکزی شیوه های بازگشت را هر ساله به صادر کنندگان اعلام می کند. بسته های سیاستی بانک مرکزی نحوه بازگشت ارز و چگونگی رفع تعهدات ارزی را به سازمان امور مالیاتی دستور می دهد. در سال 1397 کلیه صادرات کالاها و خدمات مشمول بازگشت ارز بودند اما در قانون بودجه 1398 فرآورده های کشاورزی و صادرات خدمات فنی مهندسی از زیر بار تعهد بازگشت ارز خارج شد.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025