مالیات بر ساخت و ساز

مالیات بر ساخت و ساز یکی از انواع مالیات ها می باشد که خود دارای ضوابط و قوانینی می باشد و مودیان مالیاتی  باید طبق همین شرایط مالیات مربوط به خود را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند. مالیات بر ساخت و ساز از جمله مواردی است که مشکلات و درگیری های ذهنی را برای فروشندگان و کسانی که کارشان ساخت و ساز می باشد، ایجاد کرده و برایشان سوالاتی پیش آمده است و بر اساس مصوبه این قانون، هر گونه ساخت و ساز مسکن شامل 15 تا 25 درصد مالیات بر ساخت و ساز از محل سود سازنده از اولین فروش آن واحد مسکونی می شود.

این تصویب نامه که در جهت بررسی آیین نامه های اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مورد تأیید اکثر اعضای هیئت دولت قرار گرفت، به عنوان مبنای جدید دریافت مالیات بر ساخت و ساز از سازندگان مسکن قرار می گیرد. ضمن اینکه از این پس تنها واحدهایی که پروانه ساختمانی آنها از ابتدای 95 صادر شده باشد، مشمول مالیات بر ساخت و ساز قرار می گیرند، بنابراین سازندگانی که پروانه ساختمانی واحد مسکونی مورد نظر را تا پایان اسفند 94 اخذ کرده اند از شمول این تصویب نامه هیئت دولت خارج خواهند شد.

باید ها و نباید های مالیات بر درآمد ساخت و ساز

مالیات بر ساخت و ساز

پرداخت مالیات بر ساخت و ساز در صورتی اعمال می شود  که سازندگان حقوقی یعنی شرکت های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه، 25 درصد از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز خود را به دولت می دهند؛ شرکت های تعاونی مسکن نیز 18.75 درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به سازمان امور مالیاتی واگذار خواهند کرد. سازندگان حقیقی شامل خرده سازان (بساز و بفروش ها) و انبوه سازان نیز باید رقمی معادل 15 تا 25 درصد درآمد حاصل از نخستین فروش واحد یا واحدهای ساخته شده را به دولت اختصای دهند.

برای محاسبه مالیات بر ساخت و ساز، در فرمول تازه محاسبه مالیات بر ساخت و ساز سود سازنده، هزینه زمین و هزینه های ساخت و ساز از قیمت نهایی فروش کسر می شود. با این حساب بر خلاف مصوبات قبلی که مالیات به صورت 10 درصد از ارزش منطقه ای ملک تعیین شده بود و امکان ارزش گذاری آن وجود نداشت، از این به بعد مسکن سازان نیز مالیاتی در حد سایر تولید کنندگان پرداخت می کنند.

در قانون تازه مالیات بر ساخت و ساز، سازندگان حقیقی فقط در 3 سال اول بعد از صدور پایان کار، مشمول پرداخت مالیات مطابق با فرمول جدید هستند. یعنی هر نوع سازنده ای غیر از شرکت های ساختمانی و اشخاص حقوقی، اگر ساختمان نوساز خود را در جریان اولین فروش در سال چهارم بعد از صدور پایان کار به بازار عرضه کند، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

توجه داشته باشید که تنها واحد هایی که پروانه ساختمانی آنها از ابتدای 95 صادر شده باشد، شامل این نوع مالیات بر ساخت و ساز هستند. پس سازندگانی که پروانه ساختمانی واحد مسکونی مورد نظر را تا پایان اسفند 94 گرفته اند، شامل این نوع مالیات نمی شوند.

بیشتر بخوانید: انواع اظهارنامه مالیاتی

نکات مالیات بر ساخت و ساز

مالیات بر ساخت و ساز

در رابطه با مالیات بر سخت و ساز این نکته وجود دارد که شهر های با جمعیت بالای صد هزار نفر موظف به پرداخت مالیات بر ساخت و ساز هستند و همینطور شهرهای با جمعیت کمتر از صد هزار نفر از پرداخت مالیات بر ساخت و ساز معاف می باشند. البته نکته ای هم وجود دارد که در بالا نیز به آن اشاره شد و آن این است که مالیات بر ساخت و ساز در رابطه با واحد هایی می باشد که پروانه آنها بعد از سال 95 صادر شده است.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه مالیاتی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025