مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک یکی از زیر مجموعه های مالیات بر درآمد (مالیات های مستقیم) و از منابع تامین بودجه کشور است که شامل کلیه بناهای استیجاری می باشد؛ بناهایی مانند مسکونی، تجاری و اداری. با این حال در بحث مالیات بر درآمد، علاوه بر اجاره املاک، موارد دیگری نیز وجود دارند که مالیات به آن ها تعلق می گیرد؛ شناخت انواع مالیات و اینکه چه کسانی موظفند آن را پرداخت کنند از موضوعاتی است که از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این با واریز در زمان مقرر، مشمول جریمه دیرکرد نیز نخواهید شد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

به طور کلی می توان مالیات بر درآمد املاک را به سه دسته تقسیم کرد:

  • مالیات بر درآمد اجاره
  • مالیات بر درآمد مستغلات خالی
  • مالیات نقل و انتقال

اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر درآمد اجاره املاک

مالیات بر درآمد املاک

الف) مالیات اجاره دست اول:

مالیاتی است که به درآمد تحصیل شده اشخاص حقیقی و حقوقی بابت اجاره املاک و مستغلات در ایران تعلق می گیرد و در واقع موجر مالک می باشد.

درآمد مشمول مالیات مستغلات (اجاره دست اول)

بر اساس ماده 53- درآمد مشمول مالیات بر درآمد املاک که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

ب) مالیات اجاره داری دست دوم:

هر گاه مستاجر محل مورد اجاره را به غیر به اجاره واگذار نماید، مشمول مالیات بر درآمد املاک دست دوم می باشد؛ در واقع موجر مالک نمی باشد. درآمد مشمول مالیات اجاره دست دوم عبارت است از مابه التفاوت اجاره دریافتی و اجاره پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

روش های محاسبه درآمد مشمول مالیات بر درآمد املاک  بخش اجاره

به استناد ماده 54:

  • درآمد اجاره بر اساس قرارداد رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد.
  • چنانچه قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ آن کمتر از هشتاد درصد (80%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین می شود.

مالیات بر درآمد حقوق

معافیت های پیش بینی شده

مالیات بر درآمد املاک

  • محل سکونت پدر و مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاری تقلی نمی شود مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می شود. (تبصره 1 ماده 53)
  • درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا یکصد و پنجاه متر مربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست متر مربع زیر بنای مفید از مالیات بر درآمد املاک معاف می باشد. (تبصره 11 ماده 53)
  • طبق ماده 57- شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق که هر ساله سقف آن اعلام می گردد از درآمد مشمول مالیات سالانه متغلات از مالیات بر درآمد املاک معاف و مازاد طبق مقررات مشمول مالیات می باشد.
  • مشمولان این ماده بایستی اظهارنامه موضوع ماده فوق را تکمیل و به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارند.
  • دراجرای حکم این ماده حقوق بازنشستگی و وظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده بانکی درآمد تلقی نخواهد شد.
  • حکم این ماده در مورد فرزندان صغیری که تحت ولایت پدر باشند جاری نخواهد بود. (تبصره 1 ماده 57)
  • هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری برای سکونت خویش اجاره نماید در احتساب درآمد مشمول مالیات میزان مال الاجاره ای که به موجب سند رسمی یا قرارداد می پردازد از کل مال الاجاره دریافتی او کسر می شود. (ماده 55)

مالیات بر خانه های خالی از سکنه

مالیات بر درآمد املاک

برخی از خانه هایی که در سطح شهرها وجود دارند، خالی از سکنه هستند که این روزها تعداد آن ها کم هم نیست. برای جلوگیری از گسترش این پدیده و همچنین برخورد با احتکار عرضه ملک، قانون گذاران مالیات بر درآمد املاک بدون سکنه را نیز وضع کرده اند. به این صورت که اگر خانه ای برای سال دوم خالی مانده باشد، باید مالک آن به شرح زیر اقدام به پرداخت مالیات بر درآمد املاک کند:

  • سال دوم معادل نیمی از مالیات بر اجاره
  • ساس سوم معادل مالیات بر اجاره
  • سال چهارم به بعد معادله یک و نیم برابر مالیات بر اجاره

انواع مالیات نقل و انتقال املاک

الف) مالیات نقل و انتقال ملک

ب) مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی)

ج) مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز)

د) مالیات بر درآمد املاک رضایت مالک یا حق مالکانه

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025