مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیات یکی از مهم ‌ترین ابزارهای مالی دولت برای کسب درآمد و تنظیم سیاست ‌ها و برنامه‌ های اقتصادی است. مالیات بر درآمد ابتدا در قرن 18 میلادی وضع شد. این نوع از مالیات کم کم در قوانین مالیاتی گنجانده شد و امروزه بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت آن هستند. اشخاص حقیقی شامل افراد و کسبه ‌ای هستند که به صورت شخصی اقدام به فعالیت اقتصادی کرده‌ اند، اشخاص حقوقی نیز شامل شرکت‌ ها، موسسات و کسب‌ و کارهای مختلف هستند. میزان این نوع مالیات بسته به نوع کسب ‌و کار و میزان درآمد متفاوت خواهد بود. مالیات بر درآمد یک نوع مالیات مستقیم بوده که دولت ‌ها با توجه به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی بر آن ها وضع می‌ کنند. در این مقاله می خواهیم به موضوع مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی بپردازیم، برای آشنایی بیشتر با مالیات بر درآمد با ما همراه باشد.

مالیات بر درآمد چیست

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

مالیاتی که دولت بر درآمد مالی حاصل ‌شده به وسیله همه افراد و نهاد ها در حوزه قوانین حسابرسی اعمال می ‌کند، مالیات بر درآمد گفته می ‌شود که معادل‌ انگلیسی این مفهوم Income Tax است. طبق قانون، کسب ‌و کارها و اشخاص باید هرساله درآمد هایشان را گزارش کنند تا تعیین شود که آیا آن‌ ها مشمول پرداخت مالیات هستند یا خیر. درآمد مالیاتی یک منبع کلیدی مالی است که دولت از آن برای تأمین مالی فعالیت‌هایش استفاده کرده و به جامعه خدمت می‌کند. بیشتر کشورها از سیستم مالیات بر درآمد تصاعدی استفاده می‌ کنند که در آن افراد با درآمد بالاتر نرخ مالیاتی بیشتری نسبت به افراد با درآمد پایین ‌تر می‌ پردازند. اولین مالیات بر عملکرد وضع شده در آمریکا در طول جنگ ۱۸۱۲ اتفاق افتاد. هدف اصلی آن تأمین مالی بازپرداخت یک بدهی ۱۰۰ میلیون دلاری بود که مربوط به هزینه ‌های جنگ می ‌شد. بعد از جنگ، مالیات لغو شد ولی در اوایل قرن بیستم این موضوع تبدیل به یک مسئله دائمی شد.

تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی: طبق ماده ۹۳ قانون مالیات‌ های مستقیم هر نوع درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل تجاری، خدماتی، پزشکی و یا سایر درآمدها در ایران کسب کند بعد از کسر معافیت‌های مقرر مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشد.در ضمن طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات مستقیم صاحبان مشاغل موظفند ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را به صورت کتبی به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند. مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم سه نرخ جداگانه داشته که به صورت زیر و با میزان درآمد تعیین می‌گردد:

  • درآمد اشخاص حقیقی تا میزان 500 میلیون ریال مشمول مالیات سالانه به میزان 15 درصد
  • درآمد اشخاص حقیقی بین 500 میلیون ریال تا 1 میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه به میزان 20 درصد
  • درآمد اشخاص حقیقی از 1 میلیارد ریال به بالا مشمول مالیات سالانه به میزان 25 درصد

اشخاص حقوقی: کلیه‌ شرکت ‌ها و موسسات تجاری و انتفاعی که مراحل قانونی در اداره‌ ثبت شرکت‌ ها را طی نموده و به ثبت رسیده ‌اند و دارای شماره‌ ثبت می ‌باشند، مشمول مالیات بر درآمد قرار می ‌گیرند. درآمد مشمول مالیات در مورد اشخاص حقوقی (به استثنا درآمد هایی که طبق مقررات قانون مالیات ‌های مستقیم نحوه دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است) بر اساس میزان سود دهی فعالیت و مقررات قانون مالیات‌ ها و تبصره آن تعیین می‌ شود. اصولا روش محاسبه درآمد مشمول مالیات مودیان، بر اساس کل فروش کالا و خدمات به اضافه سایر درآم دهای آنان پس از کسر هزینه‌ ها و استهلاکات حاصل می ‌شود. تکلیف اشخاص حقوقی و شرکت ‌ها کاملا روشن بوده و باید 25 درصد از درآمد خود را بعد از کسر هزینه‌ ها و معافیت ‌ها پرداخت کنند که این کار مستلزم ارسال و ثبت اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

مجموعه حسابداری چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری “چرتکه پلاس”، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف خدمات حسابداری و مالی ارائه نمایند. اگر در تنظیم صورت های مالی و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، گزارش معاملات فصلی، گزارش ارزش افزوده، تنظیم لیست حقوق و دستمزد، بیمه، حضور در کمیسیون های بیمه، مالیات و اداره کار به منظور اعتراض به آرا و برگه تشخیص و احکام مربوطه نیاز به مشاوره دارید، می توانید از خدمات تیم تخصصی چرتکه پلاس استفاده نمایید و تمامی کارشناسان ما آماده همکاری با تمامی اشخاص و شرکت ها می باشند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

اظهارنامه مالیاتی گروه دوم