مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد اتفاقی به مالیاتی گفته می شود که در بودجه اکثر کشورها پیش بینی می گردد و این درآمد اتفاقی سال های بسیاری است که در ردیف بودجه های کشور وجود دارد اما غالبا به چشم نیامده است. درآمد نقدی و یا غیر نقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محساباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگری بدست آورد، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی می گردد. درآمدهای اتفاقی، بر طبق قانون، صد در صد درآمد حاصل شده در صورت نقدی بودن، و طبق قیمت روز در صورتی که غیر نقدی باشد، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی قرار می گیرد.

لازم به ذکر است در مورد املاکی که در اجرای مفاد ماده (64) این قانون برای آن ها ارزش معاملاتی تعیین شده است، در این صورت ارزش معاملاتی مأخذ محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی قرار خواهد گرفت. در مورد صلح معوض و هبه معوض به استثنای مواردی که مشمول ماده (63) این قانون می باشد و درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل عبارت است از مابه التفاوت ارزش و عوضین که بر اساس مقررات این ماده تعیین می گردد، نسبت به طرف معامله ای که از آن منتفع شده است.

مالیات بر منابع مالی اتفاقی از جمله مالیات های شخص حقیقی و حقوقی بوده که به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات مختلف کسب می شود که شامل پرداخت مالیات است. قانون مالیات و نحوه زمان پرداخت آن برای هر شغلی متفاوت است و باید با دانستن جزئیات آن سر موعد پرداخت شود. افراد باید بدانند که اگر درآمدی دارند،،دولت از درآمد آن ها مالیات دریافت می کند.

مالیات بر درآمد اتفاقی چند درصد است؟

مالیات بر درآمد اتفاقی

هر گونه سهل انگاری در پرداخت مالیات باعث می شود تا جریمه های سنگین به شخص وارد شود. پس بهتر است در پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی دقت کافی را داشته باشید و سر موعد این کار را انجام دهید. شرکت ها و مؤسسات مختلفی وجود دارند که مالیات بر درآمد اتفاقی را به شکل صحیح محاسبه می کنند.

  • نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی

نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی در خصوص اشخاص حقیقی، نرخ مقرر در ماده 131 ق.م.م و در مورد اشخاص حقوقی به استناد رأی شماره 14302/ 201 مورخ 03/08/1388 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی، نرخ 25 درصد موضوع ماده 105 ق.م.م قابل اعمال می باشد.

  • معافیت های مالیات بر درآمد اتفاقی

مطابق ماده 127 ق.م.م موارد زیر مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نخواهد بود:

  • کمک های نقدی و غیر نقدی بلاعوض سازمان های خیریه یا عام المنفعه یا وزارتخانه ها یا مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی به اشخاص حقیقی غیر از مواردی که مشمول مالیات فصل حقوق است.
  • وجوه یا کمک های مالی اهدایی به خسارت دیدگان جنگ، زلزله، سیل، آتش سوزی و یا حوادث غیر مترقبه دیگر.
  • جوایزی که دولت برای تشویق صادرات و تولید و خرید محصولات کشاورزی پرداخت می نماید.

مالیات بر درآمد اتفاقی چند درصد است؟

ماده 131 قانون مالیات های مستقیم:

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد، به شرح زیر است:

  • تا میزان پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%)
  • نسبت به مازاد پانصد میلیون ریال، تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (20%)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال، درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (25%)

مالیات بر درآمد کشاورزی

وظایف مؤدیان مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد اتفاقی

مطابق ماده 123 ق.م.م  در صورتی که منافع مالی به طور دائم یا موقت بلاعوض به کسی واگذار شود انتفال گیرنده مکلف است مالیات منافع هر سال را در سال بعد پرداخت نماید.

مطابق ماده 126 ق.م.م صاحبان درآمد موضوع فصل مالیات بر درآمد اتفاقی مکلف اند هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را در مورد منافع مضوع ماده 123 ق.م.م تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد و در سایر موارد (به غیر از منافع) تا پایان ماه بعد از تاریخ تحصیل درآمد یا تعلق منافع به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را بپردازند در صورتی که معامله در دفاتر اسناد رسمی انجام و مالیات وصول شده باشد تکلیف تسلیم اظهارنامه ساقط است.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025