انواع اظهارنامه مالیاتی

وقتی که شخص حقیقی یا حقوقی دارای درآمد کافی باشد، باید به صورت سالیانه مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. به کارنامه مالیاتی شناخته شده افراد حقیقی یا حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، اظهارنامه مالیاتی می گویند و اظهارنامه مالیاتی را باید در تاریخ مشخص شده به سازمان اداره مالیاتی ارائه کنند. اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی با یک دیگر متقاوت می باشد و برای تکمیل هر کدام از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید و پیشنهاد می کنیم که حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

به دو روش می توان مالیات را در ایران اخذ نمود که یکی از شیوه ها به صورت مالیات علی الراس می باشد که ماموران اداره مالیات، با استناد به درآمد و دارایی شخص، مقدار مالیات را تعیین می کنند و روش دومی که وجود دارد خوداظهاری مالیاتی است که مشمولان با پر کردن اظهارنامه مالیاتی سعی می کند تا میزان درآمد و دارایی خود را به صورت سالیانه محاسبه و به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. اظهارنامه مالیاتی به چند موضوع تقسیم می شود که انواع اظهارنامه مالیاتی را در این جا توضیح می دهیم.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشورت در زمینه اظهارنامه مالیاتی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

توضیح و بررسی انواع اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه مالیاتی با توجه به فعالیت شخص حقیقی یا حقوقی و بنا به نوع فعالیت آن به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

  • اظهارنامه مالیاتی عملکرد مودی حقیقی: که یکی از انواع اظهارنامه مالیاتی می باشد که بخش عمده و بزرگی مالیات دهندگان کشور را در بر می گیرد. در این نوع اشخاص حقیقی بر اساس نوع فعالیت خود و حجم فعالیت در گروه های عملکردی مختلفی تقسیم بندی می شوند. هر گروه مالیات خود را بر اساس ضوابط و مقررات معین شده که متعلق به همان گروه است پرداخت می کنند.
  • اظهار نامه مالیاتی مودی حقوقی: که به موجب آن تمام اشخاص حقوقی، شرکت های حقوقی که نام آن ها در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده، وزارت خانه ها، تشکل های قانونی و اتحادیه های صنفی باید حق مالیات خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. این دسته باید تمام اطلاعات و داده های مالی خود که شامل سود و زیان و تمام هزینه های انجام شده را در اظهارنامه مالیاتی خود بیاورند و با تکمیل شدن آن، به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.
  • اظهارنامه مالیات بر ارث: مالیات بر ارث، زمانی که پس از مرگ فرد یک ثروت به وارثان می رسد، طبق قانون مالیاتی کشور این افراد مشمول مالیات بوده و باید حق مالیاتی خود رابه اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند که خود مالیات بر ارث به دو دسته تقسیم می شود: اول مالیات دارایی که بعد از مرگ فرد به جا می ماند؛ حال ممکن است به وراث برسد یا نرسد و دوم مالیات بر ارث مستقیم یعنی هر آن چیزی که از دارایی فرد پس از مرگش به وراث به صورت مستقیم می رسد. در مورد این مالیات لزومی ندارد که کل مالیات به صورت یک جا پرداخت شود.
  • اظهارنامه مالیات بر املاک و مستقلات: یکی از انواع اظهارنامه مالیاتی می باشد که افراد در حوزه خرید و فروش و اجاره مشمول مالیات می شوند. این اظهارنامه باید توسط مودی و در زمان اجاره دادن و یا خرید و فروش ملک به اداره امور مالیاتی ارائه داد. نکته ای برای مالیات بر اجاره وجود دارد این است که در قرارداد های دسته اول، مالک عهده دار اظهارنامه مالیاتی و در قرارداد دسته دوم مستاجر مسئول اظهارنامه مالیاتی خواهد بود. املاک و مستقلات خالی نیز از سال دوم مشمول مالیات خواهند شد.
  • اظهارنامه مشاغل خودرویی: صنف خودرویی کشور باید اظهارنامه خود را ارائه دهند که شامل راننده تاکسی، اتوبوس، کامیون، خودروی باری، عمومی و راهسازی می باشند.
  • اظهارنامه انحلال شرکت: که شامل شرکت هایی که منحل می شوند، می باشد و باید اظهارنامه خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. در این نوع اظهارنامه باید میزان سود و زیان و درآمد و های شرکت مشخص شود و به اداره مالیات تقدیم شود.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مشارکتی