اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

خیلی از کسانی که کالا و خدمات خود را به صورت اینترنتی در فروشگاه های اینترنتی به فروش می رسانند، تصور می کنند که چون کسب و کارشان در فضای واقعی نیست، نیاز به پرداخت مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی ندارند و با وجود درآمد بالا، نباید مالیاتشان را پرداخت کنند. اما در حقیقت هر شخصی که در جامعه درآمدی داشته باشد، حال چه در دنیای واقعی چه در دنیای مجازی و اینترنت، شامل پرداخت مالیات می شود و باید اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

هر نوع کسب و کاری در کشور، باید مالیات خود را پرداخت کند و واضح است که فروشگاه های اینترنتی نیز ملزم به پرداخت مالیات و اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی هستند. اداره مالیات به تمام فروشگاه های اینترنتی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، اعلام کرده که مالیات و اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی را ارائه و پرداخت کنند. کسب و کارهای اینترنتی وظیفه دارند ظرف مدت 4 ماه پس ا شروع فعالیت، اقدام به تشکیل پرونده و اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی کشور کنند. اشخاص حقوقی بعد از تاسیس موظف هستند دفترچه مربوط به ثبت نام افراد حقوقی را از سازمان امور مالیاتی کشور بگیرند و پرونده را ایجاد و حق تمبر را پرداخت کنند.

ویژگی های اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

همانظور که گفته شد، فروشگاه های اینترنتی یک فعال اقتصادی در فضای مجازی به حساب می آیند و خرید و فروش کالا تنها در فاضی اینترنتی انجام می شود و نوع و روش معاملات چندان با محیط بیرون و واقعیت تفاوتی ندارد؛ پس کسی که فروشگاه اینترنتی دارد هم مثل فروشندگان در فروشگاه های فیزیکی باید تابع قوانین بوده و مالیات و اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی را ارائه و به آن عمل کنند.

مطابق ماده 169 قانون مالیات، اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کار موظف هستند که بر اساس اطلاعیه امور مالیاتی پس از ثبت نام در سامانه مالیاتی همه معاملات خود را در دفاتر و اسناد و صورت حساب با کد اقتصادی درج نموده و برای تحویل به سازمان مالیات نگه داری کنند. در واقع تمام صورت حساب های فروشگاه اینترنتی به دو دسته تقسیم می شوند: اول صورت حساب دستی است که شماره سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ صادر می شود که در آن اطلاعاتی دقیق و کامل که شامل هویت شخص حقیقی مثل نام و نام خانوادگی، آدرس، کد اقتصادی، کدپستی و اطلاعات مرتبط با کالا و خدمات و مبلغ به صورت کامل در آن باشد. دوم صورت حساب مکانیزه یا ماشینی که زمانی که فروشنده ها از صندوق های ماشینی و مکانیزه برای صدور فاکتور های فروش استفاده می کنند که باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و اطلاعات هویتی مثل نام و نام خانوادگی و یا نام شخص حقوقی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کدپستی فروشنده و مشخصات خدمات و کالا و همچنین مبلغ آن باشد.

بیشتر بخوانید: مالیات بر صادرات

نکات مهم اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

اگر فروشگاه اینترنتی به هر دلیلی از ثبت نام و اطلاع امور مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کند، از معافیت های مالیاتی نمی توانند بهره ببرند و مشمول جرائم مالیاتی می شوند. پس مهم است که در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی فروشگاه های اینترنتی را به ادراه امور مالیاتی کشور ارائه دهند. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که صاحبان فروشگاه های اینترنتی همانند اشخاص حقوقی دیگر باید طبق ماده 2 از آیین نامه ماده 95 قوانین مالیات و مالکان، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند. این اشخاص باید فهرست معاملات خود را بر طبق درخواست شده به وسیله لینک معاملات فصلی الکترونیکی به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اظهارنامه مالیاتی می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025