اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

شرکت ها بعد از آن که در اداره ثبت شرکت ها ثبت شدند و شماره ثبت دریافت کردند، مدیران شرکت باید فعالیت شرکت را به طور رسمی آغاز کنند اما باید آگاه بود که یکسری امور و  اقدامات به صورت ضروری و واجب باید انجام شود و عدم انجام آن باعث به وجود آمدن مشکلات و یا جریمه مالیاتی می شود. موردی که ممکن است شرکت های تازه تاسیس تصور کنند که سال اول فعالیت معاف از مالیات هستند و یا شرکتی که هنوز فعالیت و کار خود را به طور جدی و دقیق شروع نکرده است به تشکیل پرونده مالیاتی و آگاهی اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس و امور مالیاتی نیازی نیست که این کار موجب جریمه های مالیاتی می شود.

در سال اول در اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس برای ارائه به سازمان امور مالیاتی باید بسیار دقت کرد. این مهم نیست که شرکت تازه تاسیس فعالیتی انجام داده است یا خیر و در هر حالت، کلیه موسسات و شرکت ها باید اظهارنامه مالیاتی شرکت خود را  هر ساله در تیر ماه به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند. ممکن است افرادی این موضوع را جدی نگیرند ولی اداره امور مالیات جریمه هایی برای این شرکت ها در نظر گرفته است.

نکات مهم در مورد اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

شرکت ها بعد از آن که اقدام به گرفتن کد اقتصادی کردند، باید اظهارنامه مالیاتی سال اول را تهیه کنند که همان اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس نام دارد. این نکته مهم است که حتی اگر در سال اول شرکت هیچ فعالیت اقتصادی مفیدی نداشته باشد باز هم باید اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهد که بعد دچار جریمه های سنگین مالیاتی نشوند  و همچنین می توانند از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند. از دیگر وظایف مهمی که شرکت ها باید آن را اجرا کنند، تهیه اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده است که شرکت های تازه تاسیس باید در زمان مشخص شده آن را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

شرکت های تازه تاسیس در چند مورد باید مالیات پرداخت کنند که  آن ها را مختصر توضیح می دهیم:

مالیات بر سرمایه شرکت: مالیات بر سرمایه یا همان حق تمبر، از اولین مالیات هایی است که شرکت های تازه تاسیس باید آن را در نظر بگیرند. در واقع بعد از کد اقتصادی، مالیات بر سرمایه از مهم ترین امور شرکت های تازه تاسیس می باشد. شرکت های تازه تاسیس پس از ثبت شرکت تا دو ماه فرصت دارند مالیات مربوطه را که معادل نیم در هزار است را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

مالیات بر عملکرد: مالیات بر عملکرد یکی از مهمترین مالیات هایی است که شرکت های تازه تاسیس باید پرداخت کنند. این مالیات بستگی به میزان درآمد شرکت دارد و از همان سال اول فعالیت مشمول پرداخت آن می شوند. شرکت های تازه تاسیس علاوه بر ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس، باید گزارش اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده را نیز به اداره امور مالیاتی ارائه دهند.

سوم مالیات های تکلیفی: مالیات های تکلیفی از محل درآمد شرکت پرداخت نمی شوند و فقط مکلف به کسر آن از محل مربوطه پرداخت به سازمان امور مالیاتی است.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت

نحوه و تقسیم بندی انواع اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس

شرکت های تازه تاسیس باید دو نوع اظهارنامه مالیاتی شرکت های تازه تاسیس را ارائه دهند:

  • اظهارنامه مالیات عمکرد شرکت: که یکی از اقدامات اساسی در سال اول فعالیت است که باید در تیر ماه هر سال تهیه شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه داده شود .
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد حقوق: در صورت استخدام نیرو در شرکت تازه تاسیس، شرکت موظف است بر اساس قانون مالیات مستقیم، قبل از پرداخت حقوق، مالیات تعلق گرفته را محاسبه نمایند و پس از کسر حقوق مالیات را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. برای این امر ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد کارکنان ضروری است.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.