پس از ثبت شرکت ها، آن ها وظیفه دارند تا پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی خود را دریافت کنند و هر ساله آن را تکمیل و به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. بعضی اوقات ممکن است شرکتی ثبت شود ولی کد اقتصادی نداشته باشد یا پس از مدتی فعالیت، فعالیتش را به دلایل مختلف متوقف کند. شرکت هایی که به هر علتی هیچگونه فعالیت و کاری در آن جا صورت نمی گیرد و هیچ قرارداد و خرید و فروشی ندارند به اصطلاح شرکت های غیر فعال یا بدون فعالیت نامیده می شوند که موضوع بحث ما در این مورد و اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت است.

بهتر است شرکت هایی که قصد انجام فعالیتی را در بازه زمانی مشخص را ندارند، پس از ثبت شرکت خود ، این موضوع را طی نامه ای با عنوان عدم فعالیت به ادراه امور مالیاتی کشور ارائه دهند تا به امور اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت آنان رسیدگی شود. در واقع پس از ثبت شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی جزء اولین کارهایی است که باید انجام شود و به همین جهت باید شرکت ها حوزه مالیاتی خود را مشخص کنند تا در پایان سال مالی تعیین شده در اساسنامه شرکت بتوانند فعالیت و یا عدم فعالیت شرکت خود را ثابت کنند. این موضوع به این دلیل اهمیت بالایی دارد که زمان نهایی شدن ثبت شرکت، خود اداره ثبت شرکت ها هم موضوع را با سازمان دارایی گزارش می دهد.

نکات مهم در مورد اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت

عموما یک شرکت به منظور یک فعالیتی تاسیس می شود و در نتیجه باید مالیات را پرداخت کنند و اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند و اگر فعالیتی نداشته باشند، باید اعلام کنند تا مشمول مالیات نشوند و اظهارنامه ای تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت را ارائه دهند و درگیر این موضوع نشوند. گروهی بر این باور هستند که چون در اداره دارایی تشکیل پرونده نداده اند پس مالیات به آن ها تعلق نمی گیرد اما این ادعا کاملا اشتباه است و اداره ثبت شرکت ها به صورت مکرر مشخصات شرکت ها و اطلاعات آنها را به اداره دارایی گزارش می دهند.

در این صورت شرکت ها اگر مالیات را پرداخت نکنند مشمول جرائم مالیاتی می شوند؛ همچنین اگر به هر دلیلی شرکت ها فعالیتی نداشته  باشند باز هم باید تشکیل پرونده دارایی بدهند. اداره مالیات 2 ماه به شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند زمان می دهد تا اقدام به تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی کنند که در صورت عدم انجام این کار مشمول جریمه می شوند. در صورتی که شرکت بدون فعالیت در 4 ماه اول سال وضعیت عدم فعالیت خود را اعلام نکند و یا به هر دلیلی خودداری کنند و یا فراموش شود، دفاتر پلمپ شده خود را همراه با اظهارنامه مالیاتی سال قبل را ارسال کنند، مشمول جریمه مالیات علی الراس خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

عواقب عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت

صاحبان شرکت ها با خودداری از اعلام عدم فعالیت شرکت، هم مالیات را باید پرداخت کنند و هم مشمول جریمه هم می شوند که باید آن را هم پرداخت کنند. بر اساس قانون مالیاتی کشور، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات هستند، موظف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مشخص ارسال کنند. جریمه عدم ارسال اظهارنامه معادل 30 درصد مالیات متعلقه خواهد بود و همچنین اگر اشخاص حقیقی صاحب  شرکت های غیر فعال، اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت را ارائه ندهند، مشمول جریمه 10 درصد مالیات متعلق خواهند شد که قابل بخشش نیست.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه مالیاتی شرکت های بدون فعالیت می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.