اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

خریداران سکه از بانک مرکزی از سال 97 مشمول پرداخت مالیات هستند و همچنین طبق این قانون خریداران سکه در سال گذشته تا تاریخ 15 تیر سال جاری باید مالیات متعلقه را بپردازند و اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه را ارائه دهند و در صورت عدم پرداخت مالیات، به مالیات متعلقه آن ها به ازای هر ماه دیرکرد معادل با 2.5 درصد جریمه اضافه باید پرداخت کنند.

اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه به این صورت است که آن هایی که تا 105 سکه از بانک مرکزی خریداری کرده  اند، بر اساس جدول و تعرفه مقطوع باید پرداخت کنند. بر این اساس اداره امور مالیات کشور، شیوه نامه چگونگی محاسبه مالیات خریداران سکه و چگونگی اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه از بانک مرکزی در سال گذشته را ابلاغ کرد. بر همین اساس با توجه به مفاد یک و 93 قانون مالیات های مستقیم نکاتی بیان شد. به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات عملکرد سال 99 دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی مقرر می دارد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری “چرتکه پلاس”، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

نکات اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

کلیه خریداران سکه بانک مرکزی که اقدام به خرید حداکثر 105 سکه کرده اند مشمول مالیات می شوند ولی نیازی نیست اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه  را ارائه دهند. این گروه از خریداران سکه، معاف از نگه داری اسناد و مدارک موضوع قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه هستند. واضح است که با توجه به قسمت اخیر تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم برای مالیات اشخاص موضوع این بند یعنی کسانی که اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه را در موعد مقرر ارائه دهند، می توان به صورتی که بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین تکلیف کرد.

مهلت و زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه حداکثر تا پایان خرداد سال جاری است. خریداران مکلف اند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی، نسبت به پرداخت مالیات طبق بند دو این ابلاغیه اقدام کنند. اگر در پرداخت مالیات دیرکرد به وجود آید، شامل جریمه دیرکرد می شود.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی شرکت های خدماتی

میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

  • تا 5 قطعه سکه مشمول مالیات نیست.
  • نسبت به مازاد سکه تا 15 سکه به ازای هر قطعه 960 هزار تومان
  • نسبت به مازاد 15 سکه تا 25 سکه به ازای هر قطعه 1,28 میلیون تومان
  • نسبت به مازاد 5 سکه تا 105 سکه به ازای هر قطعه 1,6 میلیون تومان

موارد دیگر در مورد مالیات خریداران سکه و اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه

در رابطه با مودیانی که امکان پرداخت کامل مالیات تا زمان مقرر را به صورت کامل ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه می توان به صورت مساوی قسط بندی نمود. اشخاصی که قبل از اعلام این دستور العمل نسبت به دریافت بیش از 105 سکه از بانک مرکزی اقدام کردند. مشاغلی که بر حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این ابلاغیه و دستورالعمل نیستند و مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه و پرداخت مالیات متعلق در زمان مقرر هستند.

مطابق حکم تبصره ماده 100 قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده است. طبق بند 2 این دستورالعمل، در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی خریداران سکه در زمان معین، قطعی و وقف قابل وصول است. پس اوراق قطعی کلیه مشمولان موضوع بند یک این دستورالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر می شود.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025