اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق قانون مالیاتی کشور اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی هستند. در این مطلب می خواهیم توضیحاتی درباره اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به شما عزیزان ارائه بدهیم، با ما همراه باشید.

اظهارنامه مالیاتی مطابق با آیین نامه تحریر دفاتر اظهارنامه، فرمی است که مودی باید آن را به منظور اظهار درآمد، هزینه، دارایی، بدهی، سرمایه‏ و معافیت ‌‏ها تسلیم کند و در آن اطلاعات هویت و مکان خود را نیز اعلام دارد تا صاحبان امور مالیاتی مطابق این فرم و بر اساس دستورالعمل های موجود مالیات پرداختی شخص را تعیین کنند، در حال حاضر با خود اظهاری الکترونیکی فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی با هم متفاوت است.

مقررات مربوط به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق ماده 110 ق م م کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند و تشکل های قانونی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه های ذی ربط می باشند و اتحادیه های صنفی بر اساس قانون مکلفند برای هر سال مالی ترازنامه و سود و زیان و سایر اطلاعات مندرج در فرم اظهارنامه را تهیه و به سازمان امورمالیاتی تحویل دهند. طبق ماده 110 قانون مالیات ‌های مستقیم، اشخاص حقوقی مکلف ‌اند اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا، سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌ الشرکه یا تعداد سهام و نشانی‌ هر یک از آن ها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص ‌حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

در این بخش این نکته حائز اهمیت است که مهلت پرداخت مالیات ابرازی در اظهارنامه، تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه است؛ در صورتی که در این مهلت پرداخت صورت نگیرد مودی مشمول جریمه تاخیر به ازای هر ماه ۵/۲ درصد خواهد بود. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور، تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت ‌مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران ‌که در ایران دارای اقامت ‌گاه یا نمایندگی نمی ‌باشند تهران است. حکم این ماده در مورد کارخانه ‌‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.

مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

  1. صورت ترارنامه اشخاص حقوقی
  2. صورت سود وزیان برای کلیه اشخاص مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد
  3. مبلغ درآمد و فروش داخلی وخارجی
  4. گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی (ریالی ) وسایر کالاها
  5. صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت های تولیدی،بازرگانی
  6. صورت قرارداد ها ودرآمد پیمانکاری و بهای تمام شده پروژه برای شرکت های پیمانکاری
  7. مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  8. شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری برای اشخاص حقوقی
  9. مبلغ مالیات های پرداخت شده
  10. نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه و شماره کارت بازرگانی و مجوز فعالیت
  11. اطلاعات ملک اجاری مورد استفاده مودی
  12. اطلاعات فروش سال قبل ودرصد افزایش در سال جاری

مجموعه حسابداری چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. شما عزیزان اگر در تنظیم صورت های مالی و تکمیل اظهارنامه مالیاتی، گزارش معاملات فصلی، گزارش ارزش افزوده، تنظیم لیست حقوق، دستمزد، بیمه، حضور در کمیسیون های بیمه، مالیات و اداره کار به منظور اعتراض به آرا و برگه تشخیص و احکام مربوطه نیاز به مشاوره دارید، می توانید از خدمات تیم تخصصی چرتکه پلاس استفاده نمایید و تمامی کارشناسان ما آماده همکاری با تمامی اشخاص و شرکت ها می باشند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقوقی