اظهارنامه اشخاص حقوقی

شخص حقوقی: افرادی که در قالب یک شرکت در سازمان ثبت شرکتها دارای عنوان مشخصی بوده و در حال فعالیت اقتصادی هستند. شامل: شرکت ها، موسسات، شعب شرکت های خارجی که قانونی ثبت شده اند، شرکت های دولتی، وزارت خانه ها، نهاد های عمومی، اتحادیه ها، مجامع صنفی، انجمن های حرفه ای و احزاب .

اظهارنامه اشخاص حقوقیمالیات مودیان حقوقی:

قانون مالیات‌های مستقیم مجموعه تکالیفی را برای اشخاص حقوقی تعیین کرده که بر اساس آن اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را، حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی به اداره‌ی امور مالیاتی مربوطه که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است، ارائه نمایند.

مالیات اشخاص حقوقی بیست و پنج درصد ( ۲۵% ) جمع درآمدها پس از کسر زیان و معافیت های ذکر شده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع اظهارنامه مالیاتی

اطلاعات لازم برای پر کردن اظهارنامه اشخاص حقوقی

اطلاعات شخص حقوقی:

شامل اطلاعات هویتی مؤدی، اطلاعات آدرس اقامتگاه قانونی، واحد مالیاتی و اداره کل مرتبط است. بخشی از فیلدهای اطلاعات شخص از طریق سامانه ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل و برخی از فیلدهای آن مثل نوع مؤدی حقوقی و … می‌بایست به صورت اجباری توسط مؤدی تکمیل گردد.

اطلاعات حساب های بانکی مربوط به فعالیت شخص حقوقی:

این اطلاعات بر اساس اطلاعات سامانه ثبت‌نام به صورت خودکار تکمیل می‌شود و قابلیت ویرایش فیلد های شماره حساب، نام بانک و نام شعبه وجود نداشته و تنها امکان تکمیل فیلد های «موجودی اول دوره»، «گردش حساب» و «مانده حساب» وجود دارد البته در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات لازم است از طریق سامانه ثبت ‌نام اقدام گردد.

اطلاعات مجوزهای فعالیت های اقتصادی:

این اطلاعات بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی و اطلاعات دریافتی از سازمان‌های صادرکننده مجوزها به صورت غیرقابل‌ویرایش تکمیل شده و تنها قادر به ویرایش نوع مجوز و تاریخ انقضای مجوز هستید. البته در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات این جدول لازم است از طریق سامانه ثبت‌نام اقدام نمایید. هم چنین جهت استفاده از سهم اتاق بازرگانی در جدول محاسبه مالیات لازم است حداقل یک مجوز از نوع کارت بازرگانی در این جدول ثبت شده باشد.

اطلاعات اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل:

شامل مشخصات مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره است که تکمیل اطلاعات آن اجباری بوده و بر اساس اطلاعات ثبت‌نام شما به صورت غیرقابل‌ویرایش تکمیل می‌شود. مانند موارد قبلی در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات لازم است از طریق سامانه ثبت‌نام اقدام نمایید.

اطلاعات دفاتر قانونی شخص حقوقی:

شامل اطلاعات فهرست دفاتر قانونی است که به دو دسته دفاتر دستی و دفاتر ماشینی (مکانیزه – الکترونیکی) می شود. اطلاعات این جدول بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان ثبت شرکت‌ها تکمیل می‌شود و در صورت لزوم قادر به ویرایش اطلاعات آن هستید.

تکمیل فیلدهای اطلاعاتی نوع دفتر، مرجع صدور و تاریخ ثبت و تکمیل فیلدهای نام نرم افزار حسابداری ، تاریخ نصب و مورداستفاده دفتر الزامی است.

اطلاعات جزئیات پذیرش بورس سهام:

شامل اطلاعات جزئیات پذیرش بورس سهام است که تکمیل فیلدهای وضعیت پذیرش بورس سهام پذیرفته‌شده ، نوع بورس، ارائه گواهی بورس در بورس فرابورس الزامی است.

توجه: بر اساس تکمیل این اطلاعات قابلیت بهره‌برداری از بخشودگی ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم در جدول شماره 8 (معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی) فراهم می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی مشارکتی

علاوه بر موارد ذکر شده اطلاعات دیگری نیز نیاز است که در ذیل آن ها را نام خواهید برد:

اطلاعات مربوط به درآمدهایی که مالیات آن ها قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده

درآمدهای معاف/نرخ صفر مالیات (کسر از درآمدها)

صورت وضعیت مالی (ترازنامه)

صورت سود و زیان

گردش حساب سود (زیان) انباشته

موجودی مواد و کالا

سرمایه

اطلاعات فروش (داخلی و خارجی)

بهای تمام شده کالای فروش رفته

درآمد ناخالص پیمانکاری/ارائه خدمات

بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری/خدمات (داخلی و خارجی)

تعداد کارکنان

فهرست واردات، صادرات و ما به ازای دریافتی

لیست قبوض مالیات پرداختی

 

سخن آخر

تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به علت تعدد فرم ها و فیلدهای آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد که یک اشتباه کوچک در پر کردن آن کافی است تا کار شرکت شما را به دادرسی مالیاتی و هزینه‌های گزاف مادی و معنوی پس‌ازآن بکشاند. برای تکمیل اظهارنامه خود در بالاترین سطح کیفیت می توانید با اطمینان این کار را به گروه مالیاتی چرتکه پلاس بسپارید.

خدمات چرتکه پلاس

 

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.