آیا رشته حسابداری سخت است؟

آشنایی با رشته حسابداری

این روزها با آمدن نتایج کنکور دغدغه بسیاری از داوطلبان و خانواده های آن ها انتخاب رشته ای است که هم بازار کار خوبی داشته باشد و هم همسو با استعدادها و علائق فرد باشد . ما در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس نیز به عنوان بخشی از جامعه حسابداری لازم دانستیم تا در مورد این رشته پر طرفدار مقاله ای تهیه کنیم ، باشد که مقبول افتد.

خدمات چرتکه پلاس

حسابداری چیست؟

حسابداری (Accounting) تاریخچه‌ای به اندازه تمدن بشری دارد و در همه دوران با اشکال مختلف همراه انسان بوده است. حسابداری فرآیند ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب‌وکار است. رشته حسابداری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در جهان است. براساس آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین رشته های دانشگاهی بوده است.

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: شرکت حسابداری چیست؟

آیا حسابداری سخت است؟

فرآیند حسابداری شامل خلاصه، تجزیه و تحلیل و گزارش معاملات به سازمان‌های نظارتی، تنظیم‌کننده‌ها و نهادهای جمع‌آوری مالیات است.

صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری، خلاصه‌ای مختصر از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است که عملیات، وضعیت مالی و جریان‌های نقدی شرکت را خلاصه می‌کند. بنابراین با توجه به اهمیت دقت و تجربه زیاد در این رشته، همواره یک درجه سختی برای تمام افرادی که وارد این رشته دانشگاهی و سپس بازار کار آن می‌شوند وجود خواهد داشت.

یک سوال مهم که ذهن همه افراد را در زمان انتخاب رشته مشغول می‌کند این است که آیا رشته حسابداری سخت است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال که آیا رشته حسابداری سخت یا خیر، می‌توان گفت که رشته حسابداری تا حد زیادی رشته‌ای داده‌محور و با اعداد و ارقام درگیر است. از همین‌رو به دقت و توجه بالایی نیاز دارد.

 

رشته حسابداری سخت است

بازار کار رشته حسابداری چگونه است؟

بازار کار در رشته حسابداری بسیار گسترده است. افراد متخصص در این رشته علاوه بر شغل حسابداری در یک شرکت خاص می‌توانند کار حسابرسی شرکت‌های مختلف و همچنین تهیه ترازنامه آن‌ها را انجام دهند.

با توجه به نیاز گسترده شرکت‌ها به افراد حسابدار، این شغل در رده پرتقاضاترین شغل‌ها در ایران طبقه‌بندی می‌شود.

توانایی  تسلط فرد به مفاهیم و نرم افزار های کاربردی در حسابداری تاثیر زیادی در موفقیت شغلی فرد دارد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

 

آیا حسابداری سخت است

سختی های رشته حسابداری

همه رشته‌ها درس‌هایی دارند که نسبت به سایر دروس آن رشته سخت‌تر و نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه هستند. در رشته حسابداری نیز با درس‌هایی روبه‌رو هستیم که نیاز به صرف زمان بیشتری نسبت به سایر درس‌ها دارند. 22 واحد درس‌ عمومی، درس‌هایی مشترک در تمامی رشته‌های دانشگاهی هستند و در رده دروس ساده طبقه‌بندی می‌شوند. این ۲۲ واحد نسبت به سایر درس‌های رشته حسابداری، زمان و تلاش کمتری برای قبول شدن نیاز دارند.

اما میزان سختی سایر دروس اختصاصی رشته حسابداری کاملا به فرد و توانایی هایش مرتبط است. لازم به ذکر است تعدادی از دروس حسابداری صرفا برای گذراندن ترم و افزایش معدل هستند اما توجه شما و تسلط شما به بعضی دروس سبب تضمین آینده شغلی شما در این رشته خواهد شد.

به عنوان مثال حسابداری صنعتی یک درس بسیار تحلیلی است که تسلط شما در آن یکی از فاکتورهای لازم برای یک حسابدار موفق بودن است. حسابداری شرکت ها و حسابداری مالیاتی نیز کاملا با حسابداری در ارتباط است و میزان تسلط شما در آن کاملا در آیده شغلی شما موثر است.

می توان گفت مهارت در کار با نرم افزارهای حسابداری رایج چون اکسل، هلو، سپیدار و همکاران سیستم تضمین کننده آینده شغلی یک حسابدار است.

سخن آخر

رشته حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین رشته‌های دانشگاهی ایران است. بازار کار جذاب و کاربردهای گسترده این رشته سبب جذب افراد زیادی به سمت رشته حسابداری شده است. از مهم‌ترین سوالاتی که افراد پیش از ورود به یک رشته باید به آن پاسخ دهند میزان سختی درس‌های مربوط به آن رشته و همچنین توانایی فرد در آن زمینه است.

در مجموع، رشته حسابداری برای افراد دقیق و علاقه‌مند به اعداد و ارقام مفید است. دانش‌آموختگان حسابداری علاوه بر بازار کار مناسب، می‌توانند از کاربردهای آن در زندگی روزمره نیز استفاده کنند.