فرار مالیاتی

پرداخت مالیات بر اساس اصول تعیین شده اداره مالیات و در زمان مشخص شده در تمامی کشورها جزو اصول مهم شهروندی و جهت رفاه عمومی امری عادی و لازم است.  فرار مالیاتی معمولاً راحت تر از دیگر فعالیت های غیر قانونی در بین شرکت‌ ها و افراد قابل اثبات است بنابراین دولت می‌ تواند کلاه‌ برداران مالیاتی را به جرم فرار از پرداخت مالیات محکوم کند و به پرداخت جریمه وادارد.

فرار مالیاتی چیست؟

به هرنوع تلاش و کار قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف پرهیز از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر روش که انجام شود، فرار مالیاتی می گویند.

تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات به قانونی یا غیرقانونی بودن رفتار مودیان مربوط می‌شود.

فرار مالیاتی، یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مودی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می‌شود، امتناع می‌کند، یک نوع عمل غیر‌رسمی انجام می‌دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می‌دارد؛ اما در اجتناب از مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود. اجتناب از مالیات، از خلأهای قانونی در قانون مالیات های مستقیم مربوط می شود.

طبق ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم: «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود.»

 

فرار مالیاتی

زمینه های پیدایش فرار مالیاتی

1- عدم گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه: فرهنگ مالیاتی، مجموعه‌ای از طرز تلقی، بینش و عکس‌العمل افراد در قبال نظام مالیاتی است. یکی از مواردی که می تواند به افزایش فرهنگ مالیاتی ملت ها کمک کند این است که مردم بدانند مالیاتی که پرداخت می کنند در چه راهی مصرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مالیاتی که مردم می دهند کجا خرج می شود؟

 

2- عدم مبادله کامل اطلاعات و نبودن سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات

3- عدم استقبال از تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی و ضعیف بودن ضمانت‌های اجرایی: ارسال نکردن اظهارنامه، دلایل گوناگونی دارد. رایج‌ترین دلیل عدم ارسال، می‌تواند این باشد که در صورت به روز نبودن ثبت مودی، بهترین امکان برای ارسال نکردن اظهارنامه و پس از آن فرار از پرداخت مالیات فراهم شده است.

4- تاخیر در وصول مالیات

5- عدم شناخت مودیان و مستند نبودن میزان درآمد آنها

6- وجود معافیت‌های وسیع و متنوع مالیاتی

بیشتر بخوانید: راهکاری جدید برای شناسایی فراریان مالیاتی

7- بالا رفتن نرخ های مالیاتی در تمامی کشورها می‌تواند سبب بی انگیزه شدن در سرمایه گذاری شود و همچنین زمینه لازم برای این جرم را فراهم می آورد؛ لذا دولت ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین احتیاط کنند و همه جوانب را با دقت بیشتری بسنجند.

فرار مالیاتی

انواع فرار مالیاتی

  1. ساختن کد اقتصادی جعلی
  2. ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد ساختگی
  3. اگر برای سه سال متوالی اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه نکند.
  4. اگر فعالیت اقتصادی و روش‌های کسب درآمد خود را پنهان کند.
  5. در صورتی‌ که مانع از آن شود که مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی او دسترسی داشته باشند.
  6. اگر معاملات و قراردادهای تجاری خود را با نام افراد دیگری انجام دهید.
  7. در صورتی ‌که از کارت بازرگانی افراد دیگر به ‌قصد فرار مالیاتی استفاده کند.
  8. اگر با عقد قرارداد صوری و ارائه برگ خریدهای ساختگی، قصد پنهان کردن درآمد واقعی خود را داشته باشد.
  9. دست‌کاری مقدار و قیمت کالای خریداری‌شده
  10. جایگزین کردن مواد اولیه ارزان‌قیمت به‌جای مواد گران ‌قیمت
  11. اگر فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای جلوه دهید که گویی مشمول معافیت مالیاتی هستید.
  12. ارائه صورت‌حساب‌های خرید مواد اولیه و دیگر کالاهای مصرفی بیش از یک‌بار به ‌منظور افزایش غیرواقعی هزینه‌ها

 

خدمات چرتکه پلاس

 

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025