حسابداری مالیاتی چیست

حسابداری مالیاتی چیست و چرا اهمیت دارد، اگر به دنبال جوابی برای این سوال هستید این مقاله را از دست ندهید. دانش حسابداری مالیاتی امروزه جزء مهم ترین و حیاتی ترین دانسته های حسابداری شمره می شود که به دلیل پیچیدگی و اهمیتی که دارد می تواند به حل بسیاری از مشکلات سازمان ها و بهبود ارتقای کسب و کارها، افراد حقیقی و سازمان ها کمک کند. حسابداری مالیاتی که معادل انگلیسی آن Tax Accounting  است به عنوان یکی از روش های حسابداری شناخته می شود که در آن حسابدار به جای رسیدگی به صورت های مالی مختلف تنها روی مبحث مالیات و حسابداری امور مالیاتی تمرکز می کند. جالب اینجاست که این تخصص به عنوان یک تخصص رسمی شناخته می شود و حتی قوانین واضحی در مورد آن ها وجود دارد که کسب و کارها باید حتما این موارد را رعایت کنند. حال شاید بگویید که اصلا مالیات چیست، مالیات هزینه ‌ای اجتماعی است که ملت ‌ها به ازای بهره‌ برداری از امکانات و منابع یک کشور پرداخت می ‌کنند تا آن منابع و امکانات قابل جایگزینی باشند. مالیات‌ ها می‌ تواند به شخص، موسسه، دارایی و… تعلق بگیرد و بر اساس توانایی و میزان درآمد افراد متفاوت هستند. البته مالیات در صورتی می تواند اثر بخش باشد و به اهداف خود دست پیدا کند که از اصول خود پیروی کند در غیر این صورت نه تنها نمی تواند به اهداف خود دست پیدا کند بلکه ممکن است که تأثیرات معکوس نیز داشته باشد. به طور کلی هدف دولت ها از دریافت مالیات را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأمین قسمتی از هزینه های عمومی دولت (اهداف درآمدی): دولت ها برای تأمین مخارج جامعه جهت رفع نیازهای اساسی و عمومی افراد جامعه این مالیات را اخذ می کنند .
  • تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در جامعه (اهداف توزیعی): اگر دولت دارای سیستم مالیاتی کارآمدی باشد می تواند به تحقق این هدف کمک کند . دولت با گرفتن مالیات از صاحبان درآمد و مصرف آن برای حمایت از فقراء و کم درآمدها می تواند به توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه دست پیدا کند .
  • کنترل نرخ تورم جامعه (هدف گذاری تثبیتی): دولت می تواند هنگامی که تورم در جامعه وجود دارد با بالا بردن نرخ مالیات بر مصرف تقاضای کل جامعه را کم کند ؛ و یا اینکه در حالت رکود اقتصادی دولت با پایین آوردن نرخ مالیات و یا گاهی حتی با دادن یارانه بر مصرف مردم را ترغیب به خرید کالاها کند .
  • کنترل حجم واردات و صادرات (اهداف تخصیصی): دولت با هدف جهت دهی جامعه به سوی مصرف برخی کالاها این مالیات را وضع می کند . مثلا با افزایش مالیات بر مصرف کالاهای وارداتی مردم را به مصرف کالاهای داخلی  ترغیب کند و یا با افزایش مالیات کالاهای زیان بخش همچون سیگار باعث کم تر شدن تولید و مصرف آن کالا شود.

اشخاص مشمول پرداخت مالیات

حسابداری مالیاتی چیست

  1. کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.
  2. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که درایران یا خارج از ایران تحصیل می‌کند.
  3. هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که ایران تحصیل می‌کند.
  4. هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که درایران یا خارج از ایران تحصیل می‌کند.
  5. هر شخص غیر ایرانی ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) نسبت به درآمد هایی که در ایران تحصیل می‌ کند و همچنین نسبت به درآمد هایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمائی ( که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آن ها می گردد ) از ایران تحصیل می‌کند.

در مقابل برخی از سازمان ‌ها و نهادها مالیات پرداخت نمی ‌کنند. مثلا وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی، دستگاه ‌هایی که بودجه آن ها را دولت می ‌دهد و شهرداری ‌ها مشمول این قانون نیستند.

خدمات حسابداری مجموعه چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری “چرتکه پلاس”، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف خدمات مالی و حسابداری ارائه نمایند. شما عزیزان می توانید با اطمینان کامل خدمات مالی و حسابداری خود را به تیم مجرب و ماهر چرتکه پلاس بسپارید. اگر شما نیاز به تیمی حرفه ای برای انجام امور مالی و حسابداری خود دارید همین حالا می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

بیشتر بخوانید: انواع حسابداری