حسابداری با ارائه اطلاعاتی که ماهیتی مالی دارند، در تصمیم گیری های مهم اقتصادی به افراد درون سازمانی کمک می کند که این اطلاعات طی فرآیندی، شناسایی، ثبت، طبقه بندی، خلاصه کردن، تجزیه و تحلیل به شکل صورت های مالی گردآوری می شوند و بعد به شکل گزارش های مالی و صورت های حسابداری ارائه می شود. اما در تعریف حسابرسی تمام شرکت های سهامی موظف هستند افرادی را (از بین صاحبان سهام یا خارج از شرکت) به منظور بررسی حساب ها و اسناد و مدارک شرکت و ارائه گزارش آن به مجمع عمومی انتخاب کنند. در اینجا به تفاوت حسابداری و حسابرسی می پردازیم.

از الزامات اولیه برای شغل حسابداری و حسابرسی، پایان دوره کارشناسی رشته حسابداری است و حتی بعضی از شرکت ها مدرک کارشناسی ارشد را برای حسابداران و حسابرسان خود می خواهند. همچنین مدارک و گواهی نامه های مختلفی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و استخدام حسابدار در شرکت ها ضروری است اما حسابرس اختیاری است که یکی از تفاوت حسابداری و حسابرسی می باشد.

تفاوت وظایف حسابداری و حسابرسی

تفاوت حسابداری و حسابرسی

موضوع اصلی برای حسابرسی، داده ها و اطلاعات به دست آمده از حسابداری می باشد. حسابرس طی یک فرآیند منظم و با دقت به جمع آوری اطلاعات مالی به طور کاملا مستقل می پردازد و داده های به دست آمده را ارزیابی می کند و نظر نهایی خود را نسبت به آن مدارک و صورت های مالی بیان می کند. اهداف اصلی حسابداران، تهیه و تنظیم سند های مالی، ثبت اسناد در دفاتر تجاری و سیستم های کامپیوتری است، در صورتی که حسابرس به ارزیابی مدارک و اطلاعات به دست آمده از حسابداری می پردازد و این تفاوت حسابداری و حسابرسی است.

حسابدار معمولا کارهای خود را به صورت روزانه انجام می دهد، در حالی که حسابرس معمولا کارهای حسابداری سه ماهه یا سالانه را انجام می دهد. حسابرسان معمولا در شرایطی خاص، به شرکت آورده می شود.  از تفاوت حسابداری و حسابرسی این که استانداردهای حسابداری بین المللی بر کارهای حسابداران حاکم است ولی کارهای حسابرسان باید بر اساس استانداردهای حسابرسی انجام شود. همچنین استخدام حسابدار در شرکت ضروری است ولی استخدام حسابرس اختیاری است.

حسابداران در پایان سال صورت های مالی شرکت را تنظیم می کنند و این صورت های مالی، تصویری از ثبات مالی شرکت را ارائه می دهد؛ ولی حسابرس صورت های مالی را بررسی و درستی آن ها را مشخص می کند. حسابدار از درستی اطلاعات ثبت شده اطمینان دارد اما حسابرس با دید انتقادی به پردازش آن ها می پردازد. حسابدار نیازی به یادگیری حسابرسی ندارد، اما حسابرس موظف است تمام تخصص و علوم مرتبط به حسابداری را بیاموزد. حسابدار پس از اطلاع از تقلب ها و اختلاف های گزارش های مالی، به اصلاح آن ها می پردازد اما حسابرس هیچ کاری برای تصحیح آن انجام نمی دهد.

اظهارنامه مشارکتی

نتیجه گیری و نکات تفاوت حسابداری و حسابرسی

تفاوت حسابداری و حسابرسی

همانطور که گفته شد، حسابداری و حسابرسی دو زمینه مشترک هستند اما می توان گفت که حسابرسی دامنه وسعت بیشتری نسبت به حسابداری دارد چون دارای درک عمیق تری نسبت به قوانین مالیاتی و استانداردهای حسابداری است. پس می توان نتیجه گرفت که گزارش های ارائه شده توسط حسابرسان برای تصمیم گیری منطقی کاربران صورت های مالی، از جمله بستانکاران، سهامداران، تامین کنندگان، بدهکاران، مشتریان و غیره بسیار حائز اهمیت و مفید است این ها مواردی از تفاوت حسابداری و حسابرسی بود که گفته شد.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025