بازده سرمایه گذاری چیستبازده سرمایه گذاری چیست بازده سرمایه گزاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) یک معیار عملکردی است که برای ارزیابی کارایی یک سرمایه گزاری یا مقایسه کارایی تعدادی از سرمایه گزاری های مختلف استفاده می شود (ROI) تلاش می کند تا میزان بازده یک سرمایه گذاری خاص را با توجه به هزینه سرمایه گزاری مستقیم اندازه گیری کند در اقتصاد مفهمومی وجود دارد که از آن به عنوان بازده سرمایه گذاری نام برده می شود که مشخص می کند که سرمایه گذاری در یک پروژه چه نسبتی از سرمایه را به سرمایه گذار بازگشت می دهد در این مقاله در مورد مفهوم بازده سرمایه گذاری توضیحاتی را ارائه می دهیم.

 

 

نرخ بازده سرمایه گذاری چیست؟

بازده سرمایه گذاری چیست در واقع همان نرخ بازده سرمایه گذاری است که نرخ بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه همه به یک مفهوم باز می گردند. ROI که مخفف انگلیسی Return of Investment است، در ساده ترین تعریف، معیار و نرخی است که با استفاده از آن کارایی و نتیجه بخش بودن یک سرمایه گذاری ارزیابی می شود. حتی اگر بخواهید بازدهی چند نمونه از سرمایه گذاری را با هم مقایسه کنید بهترین راه مقایسه بازده سرمایه گذاری آن هاست.

 

 

کاربرد نرخ بازده سرمایه گذاری چیست؟

بازده سرمایه گذاری چیستدر مفهوم بازده سرمایه گذاری چیست کاربرد نرخ بازده نشان می دهد که از این نرخ در تهیه پروپوزال ها و طرح های تجاری استفاده می گردد و در برخی موارد حتی از این نرخ برای ارزیابی عملکرد مدیریتی در یک مجموعه و موفقیت آن مجموعه نیز استفاده می شود.البته نرخ بازده سرمایه گذاری لزوما بر سود تمرکز ندارد و می توان معیار سود را با معیارهای متغیری همچون میزان سهم از بازار و … جایگزین کرد. بنابراین این فرمول در بررسی موفقیت سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد، نه لزوما در میزان سود حاصل از سرمایه گذاری.

 

معایب و مشکلات بازده سرمایه گذاری کدامند؟

نرخ بازده سرمایه گذاری همانطور که بیان شد دارای کاربردها و مزایایی می باشد اما در کنار این کاربردها مشکلات و معایبی هم وجود دارد که با در نظر گرفتن این مشکلات متوجه می شویم که نباید مقایسه سرمایه گذاری ها تنها با استفاده از ROI و نگاه محدود به آن انجام گیرد این مشکلات عبارتند از:

  • مشکل زمان در نرخ بازده سرمایه : که یکی از مهمترین مشکلات به شمار می رود زمانی که قرار باشد بازده سرمایه گذاری دو استارتاپ را مقایسه کنیم که نمی توانیم متوجه شویم هر کدام از نرخ های بازگشت سرمایه در چه مدت زمان اجرایی خواهد بود
  • مشکل در محاسبه نتایج کیفی : که نشان میدهد نرخ بازده سرمایه گذاری نمی تواند روشی برای محاسبه منابع غیر مالی و غیر کمی معرفی نماید

 

مزایای استفاده از نرخ بازده سرمایه گذاری چیست؟

بازده سرمایه گذاری چیستشاید معایب نرخ بازگشت سرمایه محدود به چند مورد باشد، اما مزایای آن بسیار بیشتر است. تطبیق پذیری، سادگی و سهولت در استفاده مهمترین مزیت نرخ بازده سرمایه گذاری است. امکان تفسیر ساده نتایج این فرمول عامل دیگری است که آن را به فرمولی کاربردی تبدیل کرده. علاوه بر این موارد همانطور که اشاره کردیم مهمترین مزیت نرخ بازده سرمایه گذاری درصدی بودن و مقایسه ای بودن آن است که باعث می شود سرمایه گذاران بتوانند با استفاده از اطلاعات حاصل از این فرمول محل سرمایه گذاری مورد علاقه خود را تشخیص دهند.

 

 

مطالعه مفید: انواع صورت های مالی حسابداری کدامند

 

 

نرخ بازده سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس نیز نوعی از سرمایه گذاری است که می توان برای بررسی عملکرد و میزان موفقیت آن نیز از ROI بهره گرفت. آنچه تا اینجا از بازده سرمایه گذاری گفتیم مربوط به بازده سرمایه ای یا همان بازده قیمتی بود. اما برای محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری در بورس باید از بازده نقدی سرمایه گذاری استفاده کنیم بازده نقدی سودی است که به صورت جریانات نقد در دوره سرمایه گذاری به دست سرمایه گذار می رسد. البته ذکر این نکته واجب است که ممکن است در طول سرمایه گذاری جریان نقد دوره ای وجود نداشته باشد، در این صورت بازدهی نقدی برابر با صفر خواهد بود.

 

بازده سرمایه گذاری چیست شما به راحتی می توانید با خرید نرم افزار سپیدار از شرکت چرتکه پلاس به راحتی به امور مالی و حسابداری خود به شکل کامل بپردازید و همچنین برای گرفتن مشاوره مالی و مالیاتی و نیز انجام امور حسابرسی با نتخصصان با تجربه شرکت چرتکه پلاس تماس بگیرید.

09900300025

09900300026