ثبت شرکت های سهامی عام

قبل از این که به ثبت شرکت های سهامی عام بپردازیم بهتر است تا توضیحاتی در مورد شرکت سهامی عام در اختیار شما قرار دهیم. شرکت های سهامی عام به شرکت هایی گفته می شود که موسسان آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند و مردم با خرید قسمتی از سهام این شرکت به نوعی سهامدار آن به شمار می روند. شرکت سهامی عام برای جلب سرمایه های خرد جهت انجام امور مهم و پر هزینه تشکیل می شود و شرکت سهامی عام باید به صورتی شکل بگیرد که امکان گردآوری تعداد قابل ملاحظه ای از شرکا فراهم باشد.

هر شرکتی برای فعالیت نیاز دارد تا در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد و بدون ثبت شرکت، فعالیت های شرکت غیر قانونی می باشد و تخلف محسوب می شود. هر شرکتی برای ثبت باید مراحلی را طی کند که مراحل ثبت هر شرکت با شرکت دیگری متفاوت است و این امر باید به کمک متخصصان در این زمینه صورت گیرد. جمع آوری مدارک برای ثبت شرکت ها و طی کردن مراحل ثبت شرکت به ترتیب توسط متخصصان مجموعه چرتکه پلاس انجام می شود و می توانید صفر تا صد این کار را به کارشناسان ما بسپارید.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

مشاوره حقوقی و ثبتی

مراحل ثبت شرکت های سهامی عام

ثبت شرکت های سهامی عام

مراحل ثبت شرکت های سهامی عام به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: در اولین مرحله، موسسان شرکت باید مقدمات ایجاد شرکت را فراهم کنند.

مرحله دوم: موسسات شرکت باید با ترتیب دادن فرآیند پذیره نویسی، امکان جذب شرکای دیگر را هم فراهم کند.

مرحله سوم: پس از جمع شدن سرمایه، شرکت باید جلسه ای با تمامی شرکا ترتیب دهد.

مرحله چهارم: در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام، ابتدا موسسات شرکت با تسلیم بیانیه ثبت و اعلامیه پذیره نویسی به سازمان بورس اوراق بهادار در پی اخذ تاییدیه پذیره نویسی بر می آیند و مفاد و شرایط بیانیه ثبت و اعلامیه پذیره نویسی در دستورالعمل های شورای عالی بورس مشخص شده است و موسسان برای اخذ تاییه پذیره نویسی ملزم به دریافت آن می باشند.

مرحله پنجم: در مرحله بعد، پس از اخذ تاییدیه پذیره نویسی، اداره ثبت شرکت ها با اطمینان از صدور تاییدیه سازمان بورس، اظهارنامه ارائه شده برای شرکت در شرف تاسیس را بررسی می کند و در صورتی که آن ها را مطابق با قانون ارزیابی کند، این اداره اجازه پذیره نویسی را صادر می کند.

مرحله ششم: اعلامیه پذیره نویسی که در مرحله قبل اجازه آن صادر شد، در این مرحله باید توسط موسسان شرکت در جراید آگهی شود و به این ترتیب موسسات به عموم برای تشکیل شرکت پیشنهاد می دهند. پس از آگهی، علاقمندان برای خرید سهام شرکت به بانک مشخص شده در آگهی مراجعه می کنند و ورقه های تعداد سهم را دریافت و امضا می کنند و مبالغ مربوط به سهام را پرداخت می کنند.

مرحله هفتم: پس از آن که سرمایه شرکت تعهد شد و 35 درصد آن به صورت نقد پرداخت شد، تعداد سهام هر یک از تعهدکنندگان تعیین و اعلام می شود و پس از این که موسسات از طریق روزنامه ای که در آن اعلامیه پذیره نویسی را منتشر نموده اند، از پذیره نویسان برای شرکت در مجمع عمومی موسس دعوت به عمل می آورند.

مرحله هشتم: در این مرحله، مجمع عمومی موسس با حضور شرکایی که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند، قابل تشکیل است و مجمع عمومی موسس تصویب گزارش موسسان، تصویب ارزیاب های انجام شده در خصوص آورده های غیر نقدی، تصویب امتیازات خاص و تصویب اساسنامه را بر عهده دارد.

مرحله نهم: در مرحله پایانی، پس از تصویب اساسنامه، اساسنامه مصوب به ضمیمه صورت جلسه مجمع عمومی موسس به همراه اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان برای ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تحویل داده می شود و با توجه به این که شرکت عملا تشکل شده می باشد، تقاضیا ثبت شرکت سهامی عام توسط مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی در امور ثبتی

مدارک لازم جهت ثبت شرکت های سهامی عام

  • دو نسخه اظهارنامه
  • دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره
  • دو نسخه اساسنامه شرکت
  • گواهی بانکی
  • فتوکپی شناسنامه مدیران
  • آگهی دعوت مجمع موسسان
  • مجوزهای لازم

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت های سهامی عام می توانید با کارشناسان چرتکه پلاس تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.