مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی

مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی در هر سال تا 31 خرداد ماه می باشد و هر گونه اظهارنامه بعد از این تاریخ مورد قبول سازمان امور مالیات کشور نخواهد بود و تمامی مودیان از تاریخ 1 تا 31 خرداد باید جهت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. هر شخص حقیقی که در کشور از درآمد کافی برخوردار باشد باید مالیات آن را به سازمان امور مالیات بپردازد و نحوه محاسبه مقدار آن به دو صورت خود اظهاری و علی الراس می باشد که اشخاص حقیقی پس از مشخص شدن مقدار مالیات، باید جهت پرداخت آن اقدام نمایند.

روش خود اظهاری بدین صورت می باشد که اشخاص حقیقی خودشان اقدام به محاسبات میزان درآمد سالیانه خود می کنند و پس از بررسی و نتیجه گیری اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و سپس اقدام به پرداخت مالیات می کنند. افرادی که به روش خود اظهاری اقدام می کنند باید توجه داشته باشند که باید به درستی درآمد سالیانه خود را محاسبه کنند و هر گونه تغییر یا اشتباه در محاسبات باعث ایجاد مشکل می شود و حتی ممکن است از سوی سازمان مالیات جریمه شوید. جهت انجام تکمیل اظهارنامه مالیاتی به روش خود اظهاری حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

در روش علی الراس اشخاص حقیقی، نیازی به محاسبات درآمد سالیانه و مالیات آن نمی باشد و ماموران اداره مالیات با توجه به دارایی و درآمد شخص حقیقی میزان مالیات را تعیین می کنند. در هر دو روش تا زمانی که مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی به پایان نرسیده است، مودیان می بایست اقدامات لازم را جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی انجام دهند.

روش تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی

مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید به وب سایت سازمان امور مالیات کشور مراجعه نمایند و به اظهارنامه مراجعه نمایند. توجه داشته باشید که حتما قبل از اتمام مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی یعنی پایان خرداد ماه اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نمایید. پس از ورود به سایت باید اظهارنامه جدید را انتخاب نمایید و باید گزینه های پیش رو را تکمیل نمایید. اظهارنامه اشخاص حقیقی به دو دسته انفرادی و مشارکتی تقسیم می شود که شما در این بخش باید نوع اظهارنامه را مشخص کنید.

اظهارنامه مالیاتی انفرادی برای افرادی است که به صورت تنها و بدون شریک مشغول به کار می باشد و اظهارنامه مشارکتی مخصوص اشخاصی است که دارای شرکا می باشند و لازم نیست هر شخصی اظهارنامه جداگانه پر کند و فقط یک نفر باید اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نماید. پس از پر کردن فرم های ابتدایی اظهارنامه شما با چندین جدول که هر کدام مربوط به اطلاعات جداگانه می باشد مواجه می شوید که باید هر کدام از آن ها را با دقت تکمیل کنید.

مدارک لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

مهلت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقیقی

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوزهای فعالیت اقتصادی
  • اطلاعات شرکا
  • درآمد مشمول مالیات، بخشودگی های مالیاتی، معافیت های قانونی و مالیات متعلق
  • موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره
  • صورت حساب و سود زیان
  • ترازنامه
  • واردات و صادرات کالا و خدمات
  • اطلاعات حساب های بانکی

جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ابتدا تمامی مستندات و مدارک موجود را جمع آوری کرده و اظهارنامه را دقیقا طبق مدارکی که در دست دارید تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که افرادی که مشمول مالیات می شوند در صورت عدم تکمیل اظهارنامه مالیاتی از سوی سازمان امور مالیات کشور جریمه خواهند شد. اگر برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مشاوره نیاز دارید، می توانید از تیم تخصصی چرتکه پلاس در این زمینه کمک بگیرید.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

تکمیل اظهارنامه مغازه