منظور از اشخاص حقیقی و حقوقی چیست

در روابط تجاری و مقررات تجاری ممکن است به ترکیب واژگانی اشخاص حقیقی و حقوقی برخورده باشید اما معنای اشخاص حقیقی و حقوقی را نمی دانید. ما در این مطلب می خواهیم به طور کامل توضیحاتی راجع به شخص حقیقی و حقوقی بیان کنیم، امیدواریم که این مطلب برای شما دوستان عزیز مفید و موثر واقع گردد.

دو اصطلاح “شخص حقیقی” و “شخص حقوقی” از اصطلاحات حقوق اداری هستند. شخص حقیقی یا طبیعی عبارتست از فردی از افراد انسان که در جامعه دارای شخصیت حقوقی بوده و به اتکاء آن بتواند دارای حقوق و تکالیفی گردد و آن را به طور مستقیم و غیرمستقیم اجرا و اعمال نماید خواه صغیر باشد یا کبیر. بنابراین هر کس دارای حق و تکلیف باشد دارای شخصیت حقیقی است و به این ترتیب هر فردی از افراد بشر که در جامعه ای زندگی می کند دارای شخصیت حقیقی است. اغلب قوانین کشورهای مختلف برای شرکتهای تجاری شخصیتی مستقل و مجزا از شخصیت شرکاء قائل و سازمانی برای آن پیش بینی نموده اند که براساس آن امور شرکت اداره می شود. استقلال این شخصیت در شرکتهای سرمایه واضح تر است و در شرکتهای شخص کمتر ولی مجزا از شخصیت شر کاست. حتی در کشورهایی که برای شرکتهای تضامنی شخصیت جداگانه قائل نمی شوند به وسیله نظریه اختصاص دارایی تفکیکی بین دارایی شرکت و دارایی شرکا قائل نمی شوند. قرارداد شرکت موجد شخصیت حقوقی است و شخصیتی جداگانه از شخصیت شرکا دارا خواهد بود. در واقع کلیه شرکته ای تجارتی مذکور در این قانون شخصیت حقوقی دارند.

ویژگی های اشخاص حقیقی و حقوقی

منظور از اشخاص حقیقی و حقوقی چیست

 

اشخاص حقیقی پس از رسیدن به سن قانونی یا سن بلوغ، می توانند از حقوق خود استفاده کنند و تکالیف قانونی خود را انجام دهند. شخصیت حقوقی این افراد با مرگ آن ها به پایان می ‌رسد و تکلیف اموال و بدهی‌ های او پس از مرگ از طریق تقسیم ارث و میراث و پرداخت دین مشخص می‌ گردد. پس می توان گفت که یک شخصیت حقوقی از زمان تولد آغاز شده، به فعالیت خود ادامه داده و با مرگ به پایان می ‌رسد.

اما شخص حقوقی از مجموعه ‌ای از افراد تشکیل شده است که دور هم جمع شده و طبق قانون شخصیتی مستقل و جدید را ایجاد می‌ کنند. مانند سازمان‌ ها، نهاد ها، شرکت ها و سایر ارگان های مشابه. در واقع شخصیت حقوقی، یک شخصیت فرضی و اعتباری است که از مجموعه‌ ای مستقل در نظر گرفته می‌ شود. به بیان دیگر، دو یا چند شخص حقیقی دور هم جمع شده و مجموعه ‌ای مستقل به وجود می ‌آورند که شخصیتی جداگانه‌ از افراد حقیقی دارد. این شخصیت حقوقی ساخته شده نام، نشان، مسئولیت، اموال و بدهی های مربوط به خود را دارد. اما نکته قابل توجه این‌ است که اداره کردن یک شخصیت حقوقی توسط یک یا چند شخص حقیقی انجام می‌ گیرد که این افراد به جای شخصیت حقوقی ساخته شده امضا می‌ کنند، معامله می ‌کنند، به بانک می‌ روند و سایر اقدامات لازم را به عهده می گیرند.

تیم حسابداری چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری “چرتکه پلاس”، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی و حسابداری ارائه نمایند. شما عزیزان می توانید با اطمینان کامل خدمات مالی و حسابداری خود را به تیم مجرب و ماهر چرتکه پلاس بسپارید. لذا باعث افتخار ما خواهد بود که با تجربیات خود بتوانیم با دادن اطمینان خاطر به صاحبان کسب و کار و شرکت ها موجب کاهش مشغله فکری آن ها شده تا آنان بتوانند رشد و توسعه کارهای خود را سرعت بخشند و از اطلاعات صحیح مالی و حسابداری نیز استفاده بهینه در جهت اهداف فعالیت های خود بنمایند. اگر شما نیاز به تیمی حرفه ای برای انجام امور مالی و حسابداری خود دارید همین حالا می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025