محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

برای محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی هنوز بسیاری از اشخاص مشکلاتی در این زمینه دارند و ما قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. طبق قوانین مالیاتی کشور، کلیه اشخاص حقیقی دارای کسب و کار می بایست تا حداکثر سه ماه پس از پایان سال برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پراخت مالیات اقدام نمایند و این قانون شامل تمامی اشخاص حقیقی می شود. در همین راستا اشخاص حقیقی حداکثر تا تاریخ 31 خرداد ماه با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور و انجام خود اظهاری مالیاتی، می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند.

اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیک و از طریق سامانه tax.gov.com انجام می شود و اما ممکن است افرادی در این زمینه باشند که در محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به صورت الکترونیکی تسلط نداشته باشند و برای همین باید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرند. اگر برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مشاوره و کمک نیاز داشته باشید می توانید از تیم تخصصی چرتکه پلاس در این زمینه کمک بگیرید و کارشناسان ما همه روزه آماده ارائه خدمات حسابداری به شما عزیزان می باشند.

تکالیف مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی یک نوع تکالیف مالیاتی دارند و این که هر شخص حقیقی که دارای کسب و کاری است و منابع درآمدی دارد می بایست هر سال بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. هر کسب و کار در ابتدای راه اندازی موظف به انجام برخی تکالیف مالیاتی می باشد که به ترتیب زیر می باشند.

  • معرفی کسب و کار به سازمان امور مالیاتی
  • نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک معاملات
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات در زمان تعیین شده
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلق
  • ارائه صورت معاملات فصلی

کلیه صاحبان مشاغلی که به تازگی کسب و کاری راه اندازی کرده اند، ظرف مدت 4 ماه از شروع فعالیت می بایست مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی حوزه فعالیت خود اعلام کنند و همچنین موظف هستند دفاتر، اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را را نگهداری و بایگانی نمایند و پس از حداکثر سه ماه پس از پایان سال مالی و تا آخر خرداد ماه، با استفاده از دفاتر، اسناد و مدارک معاملات خود می بایست اظهارنامه عملکرد سالیانه خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند و پس از بررسی توسط کارشناسان اداره مالیات، نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند.

اما در مورد اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات آن، مودیان مالیاتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده موظف هستند حداکثر تا 15 روز پس از پایان هر فصل اظهارنامه ارزش افزوده خود را تسلیم نمایند. مودیان مالیاتی مشمول قانون صورت معاملات فصلی موظف هستند یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل، صورت تمامی معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند و این قانون شامل مشاغل گروه اول و مودیانی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، می باشد.

حسابداری مالیاتی

گروه بندی مشاغل

محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مشاغل به سه گروه تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشد:

  • گروه اول

افرادی که در یکی از گروه های زیر قرار داشته باشند، شامل گروه اول می باشند.

دارندگان کارت های بازرگانی

صاحبان بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی

صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت

صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر

صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن

صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، هوایی و دریایی اعم از مسافربری و یا باربری

صاحبان موسسات حسابداری و دفترداری، مشاوره ای، حسابرسی، انفورماتیک و طراحی سیستم و خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی

صاحبان مشاغل صرافی

  • گروه دوم

صاحبان مشاغلی که درآمد ابزاری دو سال قبل آن ها و با آخرین درآمد قطعی شده آن ها بیش از 18 میلیارد ریال و کمتر از 55 میلیارد ریال باشد.

  • گروه سوم

صاحبان مشاغلی که در دو گروه اول و دوم قرار نمی گیرند، جزء گروه سوم محسوب می شوند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025