مالیات علی الراس

شاید هنوز بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحب کسب و کاری هستند اطلاعاتی در مورد مالیات علی الراس نداشته باشند و همین موجب بروز مشکلاتی می شود و پیشنهاد می کنیم که تا پایان همراه ما باشید. همان طور که می دانید طبق قانون مالیات کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای یک کسب و کار می باشند و از طریق آن درآمد کسب می کنند شامل قانون مالیات می شود و می بایست هر سال بخش از درآمد خود را به عنوان مالیات در قالب اظهارنامه مالیاتی به دولت پرداخت کنند.

محاسبه مالیات به روش خود اظهاری انجام می شود و شخص می توان مالیات سالیانه خود را محاسبه و در اظهارنامه مالیاتی ثبت کند و به سازمان امور مالیات کشور ارسال نمایند. اما در برخی موارد ممکن است اشخاص برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام نکنند و به نوعی مالیات های خود را پرداخت نکنند و در این جا کارکنان سازمان امور مالیات کشور میزان مالیات اشخاص را به صورت علی الراس محاسبه می کنند.

علی الراس شدن مالیات ممکن است برای مودیان مشکلی را به وجود آورد و تا مدت ها درگیر آن باشند و برای همین اکثر مشمولین مالیات از طریق خود اظهاری مالیاتی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می کنند. زمانی مالیات به صورت علی الراس محاسبه می شود که شخص مودی برای خود اظهاری مالیاتی اقدام نکند و کارشناسان اداره مالیات با توجه مدارک و اسناد و همچنین مدارک مالی و حسابداری شخص یا در نظر گرفتن قراین و ضرایب مالیاتی اقدام به محاسبه مالیات کنند.

دلایل علی الراس شدن مالیات

مالیات علی الراس

زمانی که مالیات به صورت علی الراس محاسبه می شود ممکن است جریمه هایی هم همراه خود داشته باشد و مودی مجبور به پرداخت مالیات بعلاوه جرایم در نظر گرفته شده توسط سازمان امور مالیات می شود. برای این که به مشکلات مالیاتی برخورد نکنید حتما با یک تیم حسابداری در این زمینه مشورت کنید و تیم تخصصی چرتکه پلاس با سال ها تجربه و فعالیت در زمینه های حسابداری، حسابرسی و اظهارنامه مالیاتی آماده ارائه خدمات به تمامی متقاضیان می باشد.

از دلایل علی الراس شدن مالیات می توان گفت هر گونه مشکلی که در روند ارائه اسناد و مدارک مالی، عدم نگهداری، ثبت و حفظ صحیح مدارک مالی، وجود مشکلاتی در نگارش دفاتر مالی یا عدم ارائه دفاتر می تواند باعث رد شدن دفاتر و اظهارنامه مالیاتی از سوی کارشناسان سازمان امور مالیات شود و بدین طرق سازمان امور مالیات برای مشخص شدن مالیات اشخاص به روش علی الراس اقدام می کند که ممکن است جرایمی به همراه داشته باشد.

برای محاسبه مالیات علی الراس ابتدا کارشناس سازمان امور مالیات اطلاعات مورد نیاز را از طریق مراجع دولتی یا غیر دولتی دریافت می کند و پس از آن قرائن را متناسب با فعالیت اقتصادی مودی انتخاب می کند و سپس ضریب مالیاتی متناسب با قرینه نیز طبق گزارشات و توجیهات کارشناس انتخاب می شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات این است که هر سال در تاریخ تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایید. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد و برای اشخاص حقوقی تا 31 تیر می باشد و هر گونه اظهارنامه بعد از این تاریخ مورد قبول سازمان امور مالیات کشور نخواهد بود.

خود اظهاری مالیاتی

تیم تخصصی چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025