مالیات بر واردات

یکی از قدیمی ترین و رایج ترین مالیات که در سراسر دنیا وجود دارد، مالیات بر واردات است و درآمدی که از طریق واردات به دست می آید، صرف بودجه عمومی دولت و مواردی مثل حقوق گمرک، سود بازرگانی، عوارض خودرو وارداتی، حق ثبت سفارش کالا و عوای جایگزین آن می شود. یکی از مهم ترین درآمدهایی که دولت دارد دریافت مالیات بر واردات می باشد. مفهوم مالیات بر واردات به این معنی است که از ارزش گمرکی کالا که شامل هزینه حمل و نقل، قیمت خرید، حق بیمه به علاوه حقوق ورودی، سود بازرگانی و حقوق گمرکی ثبت شده در اوراق گمرکی می شود .

واردات علاوه بر این که می تواند باعث ایجاد فرصت های اقتصادی در کشور شود، استفاده بی رویه از آن منجر به ورشگستگی صنایع داخلی شده و تاثیرات بدی را بر روی تولید و اشتغال خواهد داشت. به همین دلیل دولت از یکسری ابزار مدیریتی وارداتی استفاده می کند که یکی از آن ها سیاست های مالیاتی، از جمله مالیات بر واردات می باشد.

همان طور که گفته شد، دلایل مختلفی برای دریافت مالیات بر واردات وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره میکنیم؛ مانند کسب درآمد مناسب برای دولت، حمایت از کالاهای ساخت داخل، جلوگیری از ورود کالاهای غیر ضرور ، مسائل اداری و اجرایی مختلف یکسری از کالاهای وارداتی هستند که از مالیات بر واردات معاف هستند که به آن ها در ادامه اشاره می کنیم. شرکت های تولیدی که برای شرکت و موسسات خود پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و شرکت هایی که با پرداخت به موقع مالیات از اداراه دارایی معروف به خوش حسابی هستند.

شرکت حسابرسی

انواع مالیات بر واردات

مالیات بر واردات

بر اساس قانون امور گمرکی، میزان حقوق گمرکی به موحب جداول گمرکی مشخص شده در قانون مزبور تعیین و دریافت می گردد، و تعرفه های سود بازرگانی همه ساله همراه مقررات صادرات و واردات مورد تجدید نظر و اصلاحات لازم قرار می گیرد.

عوارض خودروهای وارداتی، در تبصره 62 قانون بودجه سال 64 از ده درصد نرخ قانون متمم بودجه سال 1364 به 20 درصد افزایش یافت و در ماده 6 قانون وصول مالیات بر واردات مقطوع از بعضی از کالاها و خدمات به 30 درصد افزایش یافت.

درآمد حق الثبت سفارش کالا از سال 1346 به موجب تبصره 16 قانون متمم بودجه سال مزبور به میزان 2 درصد افزایش یافت که تعرفه جدید نیز بر اساس ماده 5 قانون وصول مالیات بر واردات مقطوع از بعضی از کالاها و خدمات مصوب 26/3/1366 مجلس شورای اسلامی به 5 درصد و به موجب تبصره 46 قانون بودجه سال 1368 به 5 درصد برای کالاهای اساسی و 15 درصد برای کالاهای دیگر تغییر یافت. از سال 1371 ، به موجب تبصره 14 قانون بودجه، مزبور به ماخذ 5 ریال به ازاء هر دلار بای کالاهای اساسی و 20 ریال به ازاء هر دلار برای کالاهای دیگر دریافت می گردد .

دریافت عوائد جایگزین دروازه ای نیز به استناد بند الف ماده 2 قانون لغو عوارض دروازه ای است که به موجب آن بر اساس حقوق گمرکی و سود بازرگانی تمام واردات کشور که به وسیله گمرک وصول می شود، صدی شش اضافه می گردد که شش درصد آن به موجب تبصره 40 قانون بودجه سال 1344 ضمن ردیف خاصی در بودجه منظور می گردد .

با توجه به کاهش درآمدهای ارزی و واردات کشور، سهم مالیات بر واردات به تدریج کاهش یافته است به نحوی که در سال 1367 به کمترین سطح خود یعنی 148 درصد رسیده است. لازم به ذکر است در میان انواع مالیات بر واردات، سود بازرگانی با حدود 63 درصد بالاترین سهم را  داشته است.

اظهارنامه مالیاتی

شرکت حسابداری چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025