مالیات بر مهریه

با توجه به افزایش نرخ طلا و سکه، مشکلات فراوانی در پرداخت مهریه شکل گرفته اس و از آن جایی که نظام خانواده مهمترین نهاد اجتماعی هر جامعه است که قواعد و قوانین آن دارای اهمیت بالایی است؛ هر تغییری در نظام خانواده نتیجه های متعددی را در جامعه خواهد داشت. یکی از همین تغیرات که مورد توجه است و بسیار مهم است مقدار مهریه می باشد. در حال حاضر از لحاظ قانونی سقف مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی است. این در حالی است که افراد می توانند بالاتر از 110 سکه هم مهریه قرار بدهند اما در ازای پرداخت نکردن بیش از 110 سکه توسط مرد، زن نمی تواند حکم جلب بگیرد. در کل مهریه بدهی مرد به زن محسوب می شود و چنانچه زن بخواهد مهریه اش را از اموال مرد بگیرد هیچ مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد ولی اگر زن پس از دریافت مالیات فوت کند، میان مهریه به وارثان زن خواهد رسید. البته در این صورت، ملزم به پرداخت مالیات بر ارث که در آن بخشی از مالیات بر مهریه است، می شوند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

نکات و توضیحات در مورد مالیات بر مهریه

مالیات بر مهریه

خیلی از افراد تصور می کنند که با فوت شوهر، مهریه ای که باید به زن پرداخت کند هم از بین می رود؛ ولی مهریه یکی از مطالباتی است که برای زن است و حتی بعد از فوت شوهر نیز حق دریافت آن را دارد. پس به همین ترتیب اگر زن قبل از مرد فوت کند هم باز مهریه جزئی از مطالبات از مرد محسوب می شود و مرد باید آن را به وراث بدهد.

  • فوت مرد: اگر شوهر قبل از پرداخت مهریه به زن فوت کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه درخواست برای گرفتن و تحویل مهریه خود اقدام کند. بر اساس این که مهریه طلب زن از مرد می باشد و ارث باقی مانده از مرد نیست شامل مالیات بر مهریه می باشد و در این صورت لازم نیست زن یا وکیلش، در این مورد به سازمان امور مالیاتی بروند و اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند
  • فوت زن: اگر زن قبل از دریافت مهریه و زودتر از شوهر فوت کند، وراث می توانند نسبت به پرداخت مهریه و مطالبه زن از شوهر اقدام کنند. همانطور که اشاره شده مهریه بدهی مرد به شوهر است و جزء اموال زن محسوب می شود باید میان وراث تقسیم شود؛ اما در این شرایط وارثین باید مالیات بر مهریه را پرداخت کنند چون به عنوان ارث به آن ها رسده است.

معافیت مالیات بر مهریه

قانون معافیت از پرداخت نیم عشر مالیات برای مهریه که در سال 79 به تصویب رسیده این مورد را عنوان می کند که در قانون بودجه سال 80 تبصره 32 بند « ه » معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیت بر مهریه لحاظ شده است.

در واقع در بند « ه » این قانون آمده است که اگر زوجه پس از صدور اجراییه در خصوص وصول مهریه و لازم الاجرا شدن (اعم از اجراییه شدن اسناد رسمی و آرای محاکم و مراجع قضایی) به هر علت از ادامه ی عملیات اجرایی منصرف شود، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهند شد.

حکم این بند از قانون در سال 80 لازم الاجرا شده است و در پرونده های اجرایی سابق که مختومه شده اند و نیم عشر دولتی آن ها وصول نشده هم تسری می یابد طبق عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال  و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح منوط است.

بیشتر بخوانید: انواع مالیات تکلیفی