مالیات بر مسکن

مالیات بر مسکن یکی از انواع مالیات است که به معاملات مسکن مربوط می باشد و علاوه بر آن، به صنف ساختمانی نیز مربوط می شود. مالیات بر مسکن نیز همان طور که در بیشتر اصناف مالیات گرفته می شود، در این صنف هم گرفته می شود. طبق قانون مالیات های مستقیم بند یک ماده یک تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به هر نوع اموال و املاکی که دارند برابر ضوابط مرتبط مشمول پرداخت مالیات بر مسکن می شوند. به طور کلی مالیات بر مسکن به انواع مختلفی دسته بندی می شود که عبارتند از: مالیات بر اجاره املاک مسکونی، مالیات ساخت و ساز و فروش ملک، مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی و مالیات بر مسکن های خالی که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

انواع مالیات بر مسکن

مالیات بر مسکن

  • مالیات بر اجاره املاک مسکونی: به دو دسته مالیات اجاره دسته اول و مالیات اجاره دست دوم تقسیم می شود. در مالیات دسته اول املاکی که توسط مالک ملک به اجاره داده می شود را شامل می شود که مالک خانه موظف به پرداخت مالیات می باشد. در مالیات اجاره دسته دوم هنگامی که مستاجر محل مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره بدهد مشمول پرداخت این نوع مالیات بر مسکن می شود.
  • مالیات بر ساخت و ساز و فروش ملک: بر اساس قوانین مصوبه هر گونه ساخت و ساز مسکن شامل 15 تا 25 درصد مالیات از محل سود سازنده از اولین فروش آن واحد مسکونی می شود. طبق  این مصوبه سازندگان حقیقی اعم از خرده سازان (بساز و بفروش ها) و انبوه سازان می بایست رقمی معادل 15 تا 25 درصد درآمد حاصل از اولین فروش واحد یا واحدهای ساخته شده را با دولت اختصاص دهند، سازندگان حقوقی (شرکت های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه) 25 درصد از درآمد حاصل از فروش واحد های نوساز خود را به دولت می دهند، شرکت های تعاونی مسکن نیز 18.75 صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به سازمان امور مالیاتی واگذار خواهند کرد.
  • مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی: اگر شخصی بخواهد یک واحد آپارتمان متعلق به خود را که ارزش معاملاتی آن یک میلیارد تومان است به بهای 700 میلیون تومان در طی سند رسمی به شرکتی دولتی یا شهرداری یا مؤسسه دولتی واگذار کند، نحوه محاسبه مالیاتش به طریق زیر است:

350 میلیون تومان 5 درصد 700 میلیون   

  • مالیات بر مسکن های خالی: ساخت و ساز واحدهای مسکونی شهر های زیر 100 هزار نفر معاف از مالیات هستند؛ مالکان واحد های مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از صد هزار نفر جمعیت فقط سال اول معاف از مالیات هستند و در سال دوم معادل یک دوم مالیات بر اجاره و سال سوم معادل مالیات بر اجاره را باید پرداخت کنند. در سال چهارم و پس از آن معادل یک و نیم برابر مالیات احاره بر اساس ماده 54 دآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت اند از کل مال الاجاره شامل نقدی و غیر نقدی پس از کسر 25 درصد بابت هزینه ها، استهلاک  و همین طور تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره مکرر را پرداخت نمایند.
  • در واقع وضع مالیات بر بخش های خاص ثل مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات از تراکنش، سود و غیره، نه تنها می توانند اثر منفی روی رشد به جای نگذارند، بلکه اثر مثبت هم داشته باشند که در این جا هدف از دریافت مالیات بر ثروت انباشته شده است که هم اختلاف طبقاتی را کاهش می دهد و هم سرمایه ها را به سمت محل های مولد هدایت می کند.

بیشتر بخوانید: مالیات بر اجاره