مالیات بر دارایی

مالیات راهی است برای تامین هزینه های مورد نیاز اداره کشور و تجهیز کردن نیروی دفاعی آن و مالیاتی که مودیان دریافت می شود، در این زمینه به کار گرفته می شود. به عبارتی دیگر، مالیات وجوهی است که بر اساس قانون، به وسیله دولت از مردم گرفته می شود و یکی از انواع مالیات ها، مالیات بر دارایی است که در ادامه به آن می پردازیم.

مالیات بر دارایی مالیاتی است که بر اساس و پایه دارایی و ثروت فرد معین می شود. بر اساس مالیات بر دارایی، تعیین ثروت در جوامعی که اختلاف چشمگیری در دارایی افراد جامعه وجود دارد سنجیده می شود. به طور کلی دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که متداول ترین تعریف برای این دسته این است که اگر مالیات به صورت مستقیم بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی گذاشته شده باشد و به صورت مستقیم گرفته شود، به آن مالیات مستقیم و در غیر این صورت مالیات غیر مستقیم گفته می شود. مالیات مستقیم خود به دسته های مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می شود و همچنین مالیات غیر مستقیم به دسته های مالیات های وضع شده بر واردات و مالیات های وضع شده بر مصرف و فروش تقسیم می شود.

طبق قانون مربوط به مالیات های مستقیم مصوبه سال 66 مالیات بر دارایی در پنج رده قرار می گیرد:

  1. مالیات سالانه ملک ها
  2. مالیات مستغلات مسکونی خالی مانده
  3. مالیات بر زمین های بایر
  4. مالیات مربوط بر ارث
  5. مالیات حق تمبر

در اصلاحاتی که در سال 1380 در قانون مذکور انجام شد، مالیات سالانه مالکان، مستغلات مسکونی خالی مانده و زمین های بایر حذف شدند و تنها مالیات های مربوط به ارث و حق تمبر معتبر می باشد.

اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر ارث

مالیات بر دارایی

همانطور که گفته شد یکی از انواع مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث است. هنگامی که فردی از دنیا می رود، دارایی و درآمد به شخص دیگری می رسد که هنگام تغییر مالکیت اموال به جامانده از فرد متوفی مالیات بر ارث به فرد تعلق می گیرد که باید پرداخت شود. قبل از محاسبه نهایی باید معافیت های مالیاتی را محاسبه نمود و از مالیات بر ارث کم شود. در تعیین نرخ مالیات بر ارث عواملی مثل ارزش ملک، دارایی های به جا مانده از متوفی، نسبت خانوادگی وارث با شخص متوفی، تعیین معافیت مالیاتی برای مالیات بر ارث و نسب خانوادگی هر یک از وارثین دخیل هستند. در واقع تمام موارد گفته شده بر روی معافیت مالیاتی و نرخ آن تاثیر مستقیم دارند.

وارثان به صورت کلی به سه دسته تقسیم  می شوند:

  • وارث رده یک: (والدین، همسر (زن یا شوهر) فرزندان و نوه ها
  • وراث درجه دو: اجداد، خواهر، برادر و فرزندان آن ها
  • وراث درجه سه: خاله، دایی، عمو، عمه و فرزندان آن ها

بیشتر بخوانید: رسیدگی به تراکنش بانکی مودیان مالیاتی

مالیات حق تمبر

مالیات بر دارایی

مالیات بر حق تمبر برای رسمی و لازم الاجرا شدن اسنادی است که از افراد گرفته می شود و این مبلغ بر روی اسناد چسبانده و باطل می شود. در واقع به عبارتی دیگر، مالیات بر حق تمبر مالیاتی است که به جهت الصاق و ابطال نمودن تمبر بر مدارک، سندها و اوراق از مودی که پرداخت کننده مالیات هستند، دریافت می شود؛ مثل حق تمبر که بانک ها به خاطر چاپ هر یک از برگ های چک از مصرف کنندگان دریافت می کنند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.